Experience

Knowit Experience er et af Nordens største digitale bureauer. Vi sørger for at skabe vedkommende og inspirerence brugeroplevelser via web, mobile enheder og sociale medier. Kort sagt alle de touch points, hvor du møder dine kunder.

Experience

Content Marketing Branding Positioning

Troværdighed i B2B (2 af 3) – den med content

I en branche hvor fakta, viden og ekspertise er drivkræfter i en købsbeslutning ude hos kunderne, er det vigtigt for B2B-virksomheder at fremstå vidende for at møde de behov. Og det er her, content kommer ind i billedet. Content møder de behov, samler jeres viden i spiselige formater og hjælper med at positionere jer som en virksomhed, der deler ekspertviden – alt sammen noget, som booster jeres troværdighed. Og når du leverer kvalitetsindhold, får du kunden til at komme til jer, fordi I kan tilbyde dem noget, de har brug for – noget som i sidste ende gør det nemmere for potentielle kunder at vælge jer frem for konkurrenten.


identity Brand and communications B2B

Troværdighed i B2B (1 af 3) – den med branding

Med den teknologiske udvikling og stigende globalisering er troværdighed i B2B-branchen vigtigere end nogensinde førI dag skal et B2B-brand gøre det til sin kæphest at etablere sig som et troværdigt brand for at opnå en tydelig differentieringsfaktor i markedet – og tillid hos kunderne. Når du først har vundet tillid hos én kunde, er der nemlig stor sandsynlighed for, at du vinder nye kunders tillid. Men hvordan forstærker du egentligt troværdigheden af dit brand?


Design B2B Visual Identity

Troværdighed i B2B (3 af 3) – den med design

Ligesom skønhed, kommer en virksomheds troværdighed indefra – og derfor hviler der et ansvar på dit brands visuelle identitet, som skal lykkes med at formidle, hvem og hvad dit brand er gennem de rette designelementer. Uanset designløsningen skal et konsistent brug af elementer håndhæves, så modtageren kan genkende dit brand, og ved at det skal associeres med jeres brand-DNA. Dertil følger vigtigheden i at tilpasse sig en kontekst og leve op til potentielle kunders forventninger. Dem kommer vi til længere nede.


Design Forretningsudvikling Business Design

Faglig udvikling med Business Design som tema

I Knowit Experience lægger vi stor vægt på løbende udvikling af faglige kompetencer. Et af de værktøjer, vi bruger til dette, er faggrupper, hvor vi dykker ned i forskellige problemstillinger, eller til at udvide vores viden. Én af faggrupperne hedder Business Design, og her er er missionen at: udforske krydsfeltet mellem forretning og design.


Design Forretningsudvikling Business Design

Hvad er Business Design?

Knowit Experience har et stort designmiljø med mere end 100 engagerede og kreative designere. Vi er nu i gang med at udvide vores designsfære og opbygge et miljø for Business Design. I Knowit Experience har vi derfor ansat egne konsulenter i rollen som business designere, skabt en faggruppe for feltet og øget det tværfaglige fokus på denne type designmetodologi på tværs af vores Experience-kontorer i norden.

 


AI Kunstig intelligens AI kunst

Robotterne kommer – kunstig intelligens og design er nu allemandseje

Billeder og illustrationer skabt af kunstig intelligens tager den digitale verden med storm i øjeblikket. Realismen, kvaliteten og hastigheden, hvormed de nye AI-værktøjer kan skabe nye og unikke billeder, er banebrydende. I dette indlæg dykker vi ned i, hvordan denne udvikling potentielt ændrer det kreative digitale landskab, samt hvilken betydning det har for dig, mig og os. 


Google SEO Web Performance

Er du faret vild på SEO-bølgerne? Så kig efter Google Lighthouse

 

Hvis du ved lidt om SEO, ved du også, at søgeord alene ikke længere er nok, hvis du vil stå øverst på Googles eftertragtede søge-podium. Tiden hvor man kunne skrive de bedste søgeord 100 gange i sit blogpost for at ligge nummer 1 er forbi. SEO er blevet en langt mere kompliceret disciplin, fordi Googles algoritmer er blevet langt dygtigere til at vurdere, hvilke sider der reelt skaber den bedste brugeroplevelse. Det gør de blandt andet ud fra web performance og det, de kalder Core Web Vitals. For at gøre det hele lidt mere overskueligt har Google heldigvis også lavet værktøjer, som vi kan bruge til at forstå, hvordan algoritmen vurderer vores sider. Et af disse værktøjer, Google Lighthouse, dykker vi ned i i denne artikel. 


Web Development Web Performance Billedoptimering

Langsomt website? 4 punkter til at forbedre din web performance

God performance på dit website er alfa og omega for, om dine kunder bliver på dit website, finder det, de har brug for – og i sidste ende konverterer sig til et potentielt lead. Så hvis sitets performance halter, kan det være fatalt for både din forretning og dit brand. Men hastighedsoptimering på et website er en stor opgave, og kan for mange virke uoverskuelig, hvis du ikke ved, hvad du skal fokusere på. I denne artikel har vi derfor samlet de vigtigste fokuspunkter til at optimere din web performance.


Web Development Web Performance Billedoptimering

Guide til billedoptimering - 4 trin til et hurtigere website

Et website uden billeder duer ikke. Men ubehandlet fylder billeder oftest alt for meget, hvilket bremser load-hastigheden og generel performance på dit website. Derfor har vi samlet et par gode råd til, hvordan du kan komprimere dine billeder og reducere filstørrelsen markant for at sikre bedre web performance.


Organisation Customer Experience CX Maturity

CX Maturity Guide: 8 afgørende parametre til at skabe førsteklasses kundeoplevelser

I dette indlæg præsenterer vi vores bud på et såkaldt Customer Experience Maturity-framework. Kort fortalt gennemgår vi 8 parametre, som vi mener er afgørende, hvis du og din virksomhed ønsker at skabe holdbare digitale kundeoplevelser af højeste kvalitet. Psst! Hvis tålmodigheden ikke heeelt rækker til det, kan du scrolle ned i bunden og få tilsendt en guidet udgave af frameworket direkte i din indbakke.


Google Analytics Google Tag Manager data analysis

Hvad er Google Analytics 4, og hvorfor skal du i gang med det nu?

Politik, lovgivning og brugernes privatliv kommer højere og højere op på den digitale agenda. Det betyder blandt andet, at dataindsamling om brugernes online adfærd og oplysninger bliver sværere. Derfor har Google Analytics oprustet med en ny generation, som skal sikre brugbare forbrugerindsigter trods hullede datasæt. Inden den 1. juli 2023 skal vi alle have rykket Universal-pløkkerne op og flyttet til Google Analytics 4, men selvom der er længe til, gør man klogt i at begynde konverteringen allerede i dag. Eller i morgen.


Coding digital sustainability Sustainability

3 gode råd til at skrive mere bæredygtig kode

Vejen til mere bæredygtig kode handler lige så meget om den rigtige indstilling og awareness som at skrive kode, der er simpel og effektiv. Derfor har vi samlet 3 gode råd, der hjælper dig med at producere mere bæredygtig kode til dit website.


Web Development digital sustainability Sustainability

Dit website sviner - og det går ud over planeten

I november 1992 var der kun 26 websteder i hele verden. I dag er der mere end 1,5 milliarder websites på internettet, hvoraf kun 200 millioner af dem er aktive. Man siger ofte bigger is better, men det gigantiske strømforbrug der følger med de milliarder af websites, gør internettet til en klimasynder i verdensklasse – så vejen mod et bæredygtigt web kræver drastiske initiativer for at nå i mål. I denne artikel præsenterer vi nogle af de kernepunkter, der skal til, for at gøre internettet mere grønt og bæredygtigt. Og så kan du også hente vores checkliste med 11 tiltag, som du kan bruge til at gøre dit eget website mere klimavenligt.

 


UX design digital sustainability Sustainability

Sådan gør du dit website mere bæredygtigt med UX og design

Vejen mod et (mere) bæredygtigt website er ikke ligefrem en dans på roser. Det er en besværlig opgave, fordi det kræver mod, viden og kompromiser. Men det kan sagtens lade sig gøre, hvis du ved, hvor du skal eller kan starte processen. Derfor har vi samlet nogle konkrete initiativer med rod i UX og design, der gør dit website mere bæredygtigt.

 


SEO User Experience Strategy

Er det slut med SEO? Det mener vores SEO-specialist

Meget af det SEO-arbejde, som de fleste virksomheder udarbejder i dag, har nærmest ingen langvarig effekt. Det mener Martin Nordby, der er SEO-specialist hos Knowit Experience Oslo. Søgemaskinernes konstante ændring af spillereglerne kræver, at du tænker nyt og anderledes, hvis du vil have det fulde ud af din SEO-indsats.



Søgemaskinerne er i konstant udvikling.
Rådene fra os SEO-specialister har en tendens til at ændre sig over tid. Sådan skal det ikke være. Hvis det skal lykkes at gøre organisk trafik til en mere stabil og forudsigelig kilde til brugere og omsætning, skal vi stoppe med at optimere til søgemaskinerne og i stedet fokusere på brugerne. 


Marketing Data Management CDP

Hvad er en CDP? Og har din virksomhed brug for en?

 

Hvis du har undgået at høre om Customer Data Platforms (CDP) i marketing-regi de sidste par år, så har du virkelig gjort dig umage. Mange overvejer, om de burde investere i én, men det er virkelig svært, da det kan være ugennemskueligt, hvilke fordele man får ud af at implementere CDP-software, hvad det koster, og hvad det egentlig kan. I dette indlæg prøver vi at gøre den proces lidt lettere ved at guide dig i, hvordan man kan vurdere, om man har brug for – eller er klar til – en CDP.

PS. hvis du når helt i bund, kan du også downloade vores CDP-checkliste, der kan hjælpe dig til en bedre implementering af jeres CDP.
 


big data Data Management data analysis

Den gode digitale kundeoplevelse: Databehandling er alfa og omega

Digitalisering og customer experience er stadig punkter, der står højt på agendaen på ledelsesgangene i både små og store virksomheder. Og hvor gode digitale kundeoplevelser har fået masser af vand og sollys i B2C-markedet, så er de også begyndt at blomstre mere og større i B2B-segmenterne.


Google Analytics GDPR Personal data

Østrig og Frankrig erklærer Google Analytics for ulovligt – hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Efter en dom i Østrig er Google Analytics’ metoder nok engang kommet i søgelyset sammen med de andre amerikanske data-ædere. Siden er Frankrig også nået til samme konklusion. Det danske Datatilsyn afventer, mens det norske datatilsyn har været ude og anbefale norske virksomheder at se efter alternativer. Men hvad skal man egentlig gøre som dansk virksomhed for at forberede sig bedst muligt på en mere data-opmærksom fremtid?

 


Customer Experience Customer Journey Digital Ecosystems

Customer Experience: 3 fokusområder for den gode digitale kundeoplevelse

Den digitale kunderejse kan være kompleks at finde rundt i. Der er masser af touchpoints – faktisk så mange, at man hurtigt mister overblikket. Så hvordan kan I som virksomhed få overblikket, så I ved, hvor I skal investere jeres tid og penge? Det kigger vi på i denne artikel, hvor vi udlægger 3 fokusområder, som er helt centrale, når målet er at skabe den exceptionelle digitale kundeoplevelse. 


data CDP CDW

Forskellen på Customer Data Platforms og Data Warehouses – hvad bør du vælge?

Moderne marketing af digitale produkter har en tendens til at bruge de samme buzzwords og snakke om de forskellige problemer på enslydende måder. Derfor kan CDP’er og CDW’er hurtigt forekomme som to alen af samme system-stykke. De bruger begge store mængder data til at skabe indsigt og fremme effektivisering. Forskellen ligger imidlertid i systemernes skala for data og ikke mindst i graden af aktivering af selvsamme data. Samt hvilke problemer de løser i en organisation. Det dykker vi ned i i denne artikel, som også gerne skulle gøre det lettere for dig at afkode, hvornår du skal bruge hvad.


Personalisering Insights data

En CDP er løsningen på alle dine marketing-kvaler. Måske.

Customer Data Platforms (CDP) er marketing-teamets største drøm i øjeblikket - og for mange er de også cirka lige så utydelige som en drøm. Denne artikel forsøger at gøre det helt tydeligt hvad en CDP er – og hvordan du finder ud af, om du har brug for en.


Marketing GDPR Marketing Automation

Hvad gør du, når din performance marketing stopper med at performe?

Apples iOS15-opdatering er seneste søm i kisten for de tredjepartscookies, der længe har været dead data walking. Det får nok en del performance marketers til at ryste i de alt for stramme performance pants, men for forbrugerne er det til gengæld gode nyheder. Det betyder nemlig, at vi som branche er nødt til at fokusere mere på den form for marketing, hvor kundens oplevelse og rettigheder er i fokus, og hvor man spørger om lov, før man sælger. Vi forklarer situationen, som den ser ud lige nu, og giver dig 3 gode råd til, hvordan du gør din marketingindsats mere ”gammeldags” i fremtiden.


Design Brand and communications digital design

5 digitale design-trends, der booster dit brand

Delikat, digitalt design er dælen dulme dejligt! Derfor er det vist også på høje tid med en artikel i design-gudernes farverige tegn. Vi bringer dig 5 af tidens mest træfsikre trends – direkte fra vores egne designeres kreative krølhjerner. Så hold på beret-hat, akvarelpensler og hornbriller, for nu bliver det visu-vildt!  

Cherry on top, please!

Med den teknologiske udvikling, der har blæst verden omkuld som en tornado i flere årtier efterhånden, bliver forventningerne til og vigtigheden af digitalt design stadigt større. Innovation og digitalisering er allestedsnærværende, og det er nu mere et krav end en wow-faktor, at virksomhederne har et overvejende digitalt mindset.


UX design designsystemer digital design

7 grunde til, at I skal bruge et designsystem

Umiddelbart forbinder du design med kreativitet og systemer med kassetænkning, så at sætte de to ord sammen, og ovenikøbet antyde at det er svaret på dine kreative bønner, virker en anelse selvmodsigende. Jeg ved det godt. Men designsystemer, når du bruger dem rigtigt og på det rigtige tidspunkt, er uvurderlige. Derfor får du her en liste med de syv vigtigste argumenter, som du skal bruge, når du skal overbevise din chef eller dine kollegaer om, at I selvfølgelig skal sætte jeres digitale udtryk i system.  

 


social media Strategy paid social

10 trin til en SoMe-strategi, der skaber resultater

I dette blogindlæg guider vi dig gennem 10 af de vigtigste punkter, som du skal overveje i din strategiske tilgang til sociale medier - fra tone og stil, til målgruppe og profil. Og hvem ved, hvis du holder helt til slut, ligger der måske en smækker SoMe-skabelon og venter på dig.


Din virksomhed er sikkert allerede til stede på et par sociale medier eller tre. Men hvis I er som mange andre, så er det uden en klar kurs for skibet. Uden en overordnet strategi.


social media paid social

SoMe-algoritmer: 7 knapper du kan skrue på for at ranke øverst i feedet

Små hints og hacks kan være afgørende for, om din virksomhed ranker i top eller bund i SoMe-feedet. I dette blogindlæg får du tips til 7 konkrete knapper, du kan skrue på, som får dine annoncepriser til at falde, eller ligefrem får dine organiske opslag til at svømme til overfladen.

Suk. Den evige drøm om at forstå algoritmerne bag de sociale medier.


Agile Scrum Project Management

3 faldgruber, der tærer på dit agile setup

’Agile’ er et af de buzzwords, som mange projektledere er hurtige til at slynge ud, når de skal forklare, hvordan deres udviklingsteam opererer. Vores erfaring er imidlertid, at mange er langt bedre til at sige, at de arbejder agilt, end de er til faktisk at gøre det. For at hjælpe med at gøre ord til handling har vi derfor forfattet en todelt artikel, der forhåbentlig kan hjælpe dig med at lede dit team mod reel agil praksis. I første del dykkede vi ned i agilitetens historie og konceptets grundlæggende principper og problematikker. I dette andet indlæg bliver vi lidt mere konkrete og giver dig vores bud på 3 af de typiske faldgruber for agile setups, som vi har erfaret, at mange teams kæmper med – hvad end de er klar over det eller ej. 

 


Agile Scrum Project Management

Arbejder I faktisk agilt, eller siger I det bare?

’Agile’ er et af de buzzwords, som mange projektledere er hurtige til at slynge ud, når de skal forklare, hvordan deres udviklingsteam opererer. Vores erfaring er imidlertid, at mange er langt bedre til at sige, at de arbejder agilt, end de er til faktisk at gøre det. For at hjælpe med at gøre ord til handling har vi derfor forfattet en todelt artikel, der forhåbentlig kan hjælpe dig med at lede dit team mod reel agil praksis. I denne første del dykker vi ned i agilitetens grundlæggende principper og konceptets (problematiske) digitale indtog, før vi i del 2 giver vores bud på 3 af de typiske faldgruber for agile setups, som vi har erfaret, at mange teams kæmper med – hvad end de er klar over det eller ej. 

Agilitetens historie

Vi lægger ud med en lille historietime. Ligesom så meget andet gælder det nemlig også for Agile-begrebet, at man må rode i fortiden for at forstå sig på nutiden.


Digital strategi Content Coronavirus

Kong Content vinder coronakrigen

Coronakrisen har accelereret mange af de statistikker, der peger på, at content marketing kun bliver vigtigere for fremtiden. Udviklinger, tendenser og behovsændringer, der normalt ville tage årevis, er i stedet sket på ganske få måneder, og det giver mange nye overvejelser – også i forhold til din indholdsstrategi. Det kigger vi nærmere på i dette content marketing-indlæg om content marketing. So meta.

Content er stadig konge

Helt tilbage i 1996 (da Beverly Hills, Nintendo 64 og Bjarne ’EPO’ Riis var totalt opperen) skrev Bill Gates et essay til Microsofts eget website med den ret så catchy titel: ”Content is King”. I essayet beskrev han de vidtstrakte muligheder for indholdsproduktion og -publicering, som udbredelsen af et globalt internet førte med sig:


Agile feedback

Sådan bruger du feedback til at få et nyt Svane-køkken

Har jeg fanget din opmærksomhed? Godt. Det med køkkenet skal jeg nok vende tilbage til.


eCommerce Digitale Trends Consumer Trends

4 eCommerce-trends du skal kende

Hvis du er i live, har du nok opdaget, at man kan købe ting på internettet. Men har du også opdaget, hvordan nye trends og forretningsmodeller konstant forandrer eCommerce-landskabet? I denne artikel giver vi dig 4 svar på de spørgsmål om eCommerce-tendenser, som du ikke vidste du havde. Vi lover, at du lærer mindst tre nye begreber, som du kan bruge til at fremstå klog over for en kollega. Det var da så lidt.


Digitalisering Strategi og digitalisering

5 råd om digitalisering fra 5 førende B2B-virksomheder

Vi har interviewet eksperter fra fem af landets toneangivende B2B-virksomheder, der har delt ud af deres erfaringer med digitalisering og kundefokusering. I denne artikel samler vi trådene og kommer med fem konkrete råd, som du bør have for øje, hvis du vil lykkes med digital transformation inden for B2B.

Vi har lavet fem interviews med ledende Customer Experience-eksperter fra Danfoss, Grundfos, MHI Vestas, Abena og SATAIR. De har velvilligt delt ud af deres erfaringer med at rulle digitalisering og Customer Experience ud i store, globale B2B-organisationer. I denne artikel har vi crunchet de fem interviews og præsenterer her vores fem vigtigste takeaways.


Strategi og digitalisering 5G Digital fremtid

5G er kommet – her er 5 brancher der bliver forandret

I sin spæde start har 5G måttet finde sig i lidt af hvert. Alt fra kræft, corona, fuglemassedød og robotoprør er, hvad der venter, hvis man lytter til internettets skarpeste konspirationsteoretikere. Vi foretrækker dog at tænke på teknologiens glas som ’halvt fyldt’. Derfor vil vi gerne slå et slag for fem af de fedeste fremtidsudsigter, som 5G bringer med sig fra et brugerperspektiv. Vi zoomer ind på fem brancher - fra detailhandel og fødevarer til turisme, underholdning og produktionsvirksomheder. Der er nok at se frem til, hvis man lige kan lade sølvpapirshatten ligge i 5 minutter.

Er 5G fem gange så fedt?

Når man skal forsøge at forstå sig på nye teknologiske muligheder som 5G, er det altid meget gavnligt at huske på, hvilket udgangspunkt vi kommer fra. Vaner, adfærd og behov presser hele tiden den teknologiske udvikling, og derfor kommer gamle teknologier også meget hurtigt til at virke meget gamle. Tænk på VHS- og DVD-maskiner, discmans og iPods, Nokia 8210 og iPhone 3G. Når først det nye er kommet, dør det gamle lynhurtigt.


Remote Working tools digitale medarbejdere

6 tools til samarbejde på tværs af tid, sted og faglighed

Du-ved-hvilken-virus har åbnet op for mere rendyrkede digitale arbejdsrutiner, hvor alt kan løses remotely med en computer og de rigtige stykker software. At finde den helt rigtige software kan imidlertid være som at finde en woke Twitter-bruger, der ikke bliver krænket på andres vegne. Derfor har vi vendt konsulent-kikkerten indad og udpeget 6 super-tools fra vores egen digitale værktøjskasse, som kan styrke online-samarbejdet og rykke dine projekter ind i det nye årti. Det er tools, der løser problemer med alt fra idéudvikling og kommunikation til dataanalyse og browser-funktionalitet, og du får det hele serveret på et digitalt sølvfad. You’re welcome.

Nyt arbejdsliv i corona-perspektiv

Hvis der er én lektion, som coronakrisen har lært virksomhedsejere verden over, så er det, at remote arbejde er kommet for at blive (hjemme). Selv den mest bombastiske boomer er blevet tvunget til at bekendtgøre sig med services som Teams, Zoom og Slack. Og for mange har det fungeret bedre end forventet.


Digital Performance Web Development ROI

Så lang er den digitale tålmodighed: Du har 3 sekunder til at komme til sagen

I denne artikel får du indsigt i, hvorfor det er en god idé (og en god forretning) at arbejde med din digitale performance. Vi har tidligere præsenteret vores tanker om ”perceived performance” – altså hvor lang tid det føles, når man venter på, at et website dukker op på skærmen – men i dag handler det om den konkrete load performance, som er en indikator for, hvor hurtigt et website er til at svare. Med andre den egentlige tid der går, fra du indtaster en URL i browseren til hjemmesiden er færdig med at loade. Det kan lyde en anelse teknisk, men det gør faktisk en verden til forskel for dine besøgende. 


Strategi og digitalisering Coronavirus Customer Experience

Corona Special: 5 råd til, hvordan du navigerer sikkert igennem krisen

I takt med at Corona-krisen fortsætter sin globale indmarch, bliver de kommercielle konsekvenser af den hærgende virus mere og mere evidente. Verdensøkonomien er vendt på hovedet, og stort set alle brancher og brands oplever enten massiv tilbagegang eller uforudset fremgang. Alle navigerer i ukendt farvand for tiden, og derfor har vi forsøgt at samle 5 råd, der forhåbentlig kan lede dig og din virksomhed forbi Corona-orkanens øje og sikkert i havn på den anden side.


cookies Big Data Privacy

Privacy-polemik og småkage-politik

Filterbobler, cookies og ansigtsgenkendelse. Denne artikel sætter fokus på forskellige anvendelser af dine persondata og de paradoksale overvejelser, der følger med – fra global masseovervågning til den tøjreklame på Facebook, som du bare ikke kan slippe af med. Bare rolig, det bliver knap så dystopisk, som det lyder. Og så alligevel…


Digitalization Digitale Trends Nytår

2020: En digital dekade i revy og relief

Med indgangen til 2020 sætter vi punktum for et årti, der for alvor har etableret frasen ”future is now”. I starten af 2010 havde du sandsynligvis aldrig hørt om Netflix, iPads, Instagram eller Adele (feel old yet?). Det siger lidt om, hvor meget der egentlig kan ske på 10 år, og det giver god grund til at skrue forventningerne til de næste 10 endnu højere op. I dette nytårs-piece vil vi kigge både i mindebogen og i krystalkuglen, og vi vil komme omkring både fortid, nutid og fremtid. Det bliver henholdsvis sjovt, spændende og umuligt. Lad os give det et (nytårs)skud.


Campaigns Christmas Reklame

5 brands, der rammer plet med deres julekampagner

Julen er hjerternes fest, og i marketingland absolut også følelsernes fest. I hvert fald er de grådfremkaldende elementer et dominerende træk, når vi scanner de mest succesfulde julekampagner. I denne artikel får du vores bud på nogle af de mest opsigtsvækkende og effektive af slagsen – og bare rolig; der bliver også plads til andre greb end tårer. Glædelig jul!

John Lewis går all-in - igen 

I mange år har Coca-Cola ejet julentidens marketinglandskab med deres ikoniske rød-hvide lastbiler på vej gennem sneen. Men i de seneste 5-10 år har engelske John Lewis givet dem kamp til stregen. Stormagasinet laver nemlig år efter år fantastiske produktioner, der vækker store følelser. Det koster formentligt en anseelig del af marketingbudgettet, men den investering giver mening, når man tænker på, at december for mange retailers udgør 30, 40, ja helt op til 50% af årets omsætning.


eCommerce Brand and communications DNVB

De digitalt indfødte brands kom, de så, og de sejrer stadig

I denne artikel stiller vi skarpt på en af tidens måske hotteste forretningsmodeller: Digitally Native Vertical Brands. Hvis du ikke er helt 100 på, hvad det nu lige er, der gør den slags brands værdige til en hel artikel, så læs bare videre. Vi har nemlig samlet alt det bedste om de bedste inden for feltet. Og uden at love for meget, så tør jeg godt garantere, at vi alle kan lære ret meget af de digitalt indfødte brands.


Brand and communications microservices UX design

Det digitale skrivebord: Clean up your mess

Sommeren er nu officielt forbi, og det samme er tilsyneladende det indian summer-vejr, der for en stund vimsede drilsk forbi udenfor uden at skele til, at hverdagen igen har meldt sin ankomst. De fleste er nemlig tilbage fra sommerferie med (semi-)fulde batterier. I bedste back to school-ånd kan vi her hos Knowit Experience godt lide at starte med orden i sagerne: Spidsede blyanter, blanke notesbøger og tomme brevbakker. Et rent skrivebord - både mentalt, digitalt og fysisk - er nemlig det bedste udgangspunkt for at skabe noget, uanset dit fagområde. Så læs med her, når vi guider dig til din back-to-school-rengøring. Ready, set, CLEAN!


eCommerce Brand and communications Branded Communities

Branded Communities

At sælge produkter er en forudsætning for at drive en virksomhed. Men det er en kunstart at skabe så stærk en brandfølelse, at forbrugerne identificerer sig med brandet – og det sikrer dig en forlomme i køen til kunderne. I denne artikel hylder vi fire brands, der er lykkedes med at skabe de såkaldte brandede fællesskaber. Og mon ikke, at der også er et tip eller tre, vi alle kan tage med videre?

Lille spejl på væggen der, hvem er skønnest i landet her?

Digitale fællesskaber skaber både salg og engagement. Det er ikke noget nyt. Men det kræver nu alligevel en kæmpestor portion loyalitet fra forbrugerne, hvis brandet rigtig skal få succes som et branded fællesskab. Og den loyalitet har makeup-brandet Sephora i høj grad formået at opbygge. 


Automatisering Digitale Trends Consumer Trends

Fra luftige trends til konkrete ideer: en praktisk guide

Tilbage i maj var vi til en hæsblæsende dag i Amsterdam, hvor vi deltog i TrendWatchings ’Future of Experience’-seminar. Vi kom tilbage med kufferten proppet med trends og cases, og nu har vi kondenseret dem alle til et forkromet overblik, som vi nu serverer for dig. I dette indlæg dykker vi således ned i 11 konkrete trends, og giver en introduktion til værktøjet Consumer Trend Canvas, der er en effektiv og elegant måde at facilitere rejsen fra at spotte trends i markedet til at udvikle konkrete ideer for netop dit brand.


UX design digital design

At designe User First er svært - sådan lykkes du med det

Jeg havde fornøjelsen af at deltage til Awwwards Digital Thinkers sammen med kollegaer fra Knowit Experiences danske og norske kontor. Jeg vil fortælle dig om et af de temaer der fyldte allermest på konferencen, nemlig at det handler om at sætte brugeren i centrum - og vigtigere: hvordan du gør det. Det skal vi tale om nu. 


Case study: Using VR to emotionally connect B2B buyers with products they may never use themselves

Cobham SATCOM’s choice to invest in a virtual reality experience to promote its SAILOR 3965 UHF Fire Fighter radio pays off as buyers are transported into the high-stakes situation of fighting fire at sea.

Going beyond awareness

They say buying decisions are 20% logic, 80% emotion. If that’s true then how do we emotionally connect B2B buyers with products they probably won’t ever use themselves?


Analytics Data-driven Growth Insights

Sådan bruger du data til at træffe bedre beslutninger - og undgår den digitale kirkegård

Uanset hvor meget erfaring du har inden for din branche, er det en god idé at lade din intuition akkompagnere af research og tørre facts, når du træffer forretningsmæssige beslutninger. Læs med her, og bliv klogere på, hvorfor og hvordan du kan bruge data i dit projekts tidlige fase. På den måde undgår du, at det lider en tidlig død og ender på den digitale kirkegård.

Men først og fremmest:


User Experience User Interface Voice Assistant

Arbejder du med voice assistance som user interface? Så styr uden om disse faldgruber

Voice assistants er blevet mainstream. Salget af devices boomer og hver dag opdager vi nye anvendelsesmuligheder. Teknologien kan radikalt ændre forbrugernes dagligdag og gøre det nemmere for brands at komme helt tæt på. Men før du drukner i lyden af klapsalver og konfettirør, så er der nogle etiske dilemmaer, som designere og brands bør tage stilling til. Voice assistants kan nemlig være med til forme vores syn på kvinder og sociale klasser, og endda påvirke, hvordan vi behandler hinanden.


big data AI Data-driven Growth

Sådan bruger du big data og kunstig intelligens, når du arbejder med kommunikation

Artificial Intelligence, Big Data, Machine Learning. Tillykke, du fik fuld plade i buzzword bingo! Det er nok de færreste der helt kan sige sig fri for at have namedroppet de her ord til en fed workshop med fuld forplejning. For jungletrommerne har lydt, og vi har alle hørt, hvordan teknologien kommer til at disrupte vores måde at arbejde på, hvorefter robotterne fluks sender os ned i køen til a-kassen.

Alligevel lignede i går til forveksling i dag, som sikkert også kommer til at ligne i morgen. For var der egentlig nogen der fik eksekveret på den fede idé til workshoppen? Var der ikke noget med, at man skulle have styr på datastrukturen? Pludselig landede AI-idéen i bunken af krøllede post-its ved siden af VR, AR, QR, og hvad man ellers kan forkorte med to bogstaver.


interaktionsdesign Animation digital design

Skab store følelser ved at designe små interaktioner

De er overalt: I vores tablets og computere, i apparaterne i vores hjem, i applikationerne på vores smartphones, ja, indlejret i de omgivelser vi bor og arbejder i. De er subtile fingerpeg i handlinger vi udfører per automatik, og de kan få to identiske produkter til at virke vidt forskellige. De kan være med til at give glade, tilbagevendende brugere, eller de kan skræmme folk væk.


Brand and communications Employer Branding Bureau

Bureaulingo og bullshitbingo

Tre sproglige tips til dig, der drømmer om at arbejde på et digitalt bureau og gerne liiiige vil have en verbal forlomme.


Brand and communications Content Marketing Branded Content

Branded content: Fire gode råd og et par eksempler

Arbejder du med content og har du svært ved at finde den gyldne balance mellem på den ene side at fortælle dit brands historie og på den anden side at møde kundens interesser? I dette andet indlæg om brandets rolle i branded content får du en række gode råd og eksempler med på vejen.


Brand and communications Content Marketing Branded Content

Branded content: Tør du snakke om andet end dig selv?

De fleste ved nok, at grundtanken i branded content er at tilbyde relevant indhold til forbrugerne. Men hvordan gør man så lige det? I denne miniserie af to blogindlæg, vil jeg kort ridse op, hvilken rolle brandet bør spille i branded content for at leve op til kriteriet om relevans.