Tre konkrete linkbuilding-strategier
Nu hvor vi har den nødvendige baggrundsviden om, hvordan du lægger en ansvarlig linkbuilding strategi, er det på tide at se på, hvordan du kan få fat i de gode links. Basalt set handler det om at lave noget, som andre gerne vil linke til. Det skal med andre ord være noget, der skaber værdi for andre. Dette kan være i form af populære indholdstyper, indhold målrettet døde links eller forbedrede udgaver af indhold, der allerede har mange links andre steder på nettet. Lad os dykke ned i de forskellige strategier.
Lav godt indhold – og gør opmærksom på det!
Den bedste måde at få gode links på er, som vi allerede har været inde på, at skabe unikt og værdifuldt indhold. Denne type indhold er nemlig noget, som andre gerne vil linke til. Det vigtigste for at tiltrække gode links er, at dit indhold giver værdi til de besøgende.
Overvej hvad du selv kunne finde på at linke til. Du ville formentlig aldrig linke til low effort indhold, fordi de ikke giver dine brugere værdi og samtidigt stiller det dig selv i et dårligt lys. Af disse grunde kan du heller ikke forvente at opnå en masse gode links, med mindre dit indhold er i orden. Så hvilke typer indhold er populære at linke til?
Guides
En type indhold der ofte kan resultere i gode links, er grundige og udtømmende guides. Alt efter hvilken industri du befinder dig inden for, vil der formentlig være mange emner, som du kan skrive guides om. Lad os sige, at du sælger fotoudstyr. Så kunne en oplagt guide være noget i stil med “Den komplette guide til alt begynderen skal vide om fotografering”.
Når du laver denne type guides med henblik på at få links, er det vigtigt, at de indeholder alt relevant information og er totalt udtømmende. Din guide skal med andre ord være go-to stedet, hvis man ønsker information om emnet. Dette giver andre et incitament til at linke til din guide i stedet for selv at bruge kræfter på at lave noget, der er lige så godt.
Research og data
En anden indholdstype, der er velegnet til at tiltrække links, er reseach og data – særligt hvis du har adgang til data, som andre ikke har. Lad os sige, at du driver en webshop med børnetøj og legetøj. Måske kan du trække noget data på hvilke typer af tøj eller mærker, der sælger særligt godt lige nu. Det kan også være, at du ud fra dine data kan sige noget om, hvor mange penge børnefamilier bruger på legetøj.
Et eksempel på denne tilgang er ahrefs, der har skrevet en artikel, der præsenterer en masse statistik omkring SEO og rankings.
Har du ikke egen data til rådighed, kan du også bruge tid på at researche et emne til bunds ved at læse videnskabelige artikler og statistik. Mulighederne er mange. Det vigtige er, at du skaber nogle unikke indsigter som andre i din branche, eller måske endda den brede befolkning, vil finde brugbart og/eller interessant. Denne type indhold tiltrækker ofte links, og kan du skabe nogle indsigter af almen interesse, kan du være heldig, at medier vil omtale og linke til din viden.
Infografikker
Den sidste indholdstype er infografikker. Denne type indhold kan oplagt være med til at gøre dine guides eller data endnu federe at linke til, men infografikker kan også sagtens stå alene.
En infografik er en visualisering af data eller viden. I modsætning til en grundig guide skal en infografik gerne formidle viden på en hurtig og overskuelig måde. Dette gør infografikker super delbare (og dermed linkbare), da det er en nem måde for andre at videreformidle viden og indsigter.
Et eksempel på denne tilgang er Spotify, der har lavet en infografik over de mest streamede artister og sange mv.
Hvis du ikke selv har de grafiske evner til at lave en grafik, bør du alliere dig med en grafisk designer. Afhængig af hvor finpudset et produkt du ønsker, kan du have held med at finde en grafisk designer, der ikke koster en formue på tjenester som Fiverr, Upwork eller lignende.
Når din infografik er klar, kan du offentliggøre den og give andre tilladelse til at bruge den, hvis de husker at linke til dig. Efter din infografik har været online et stykke tid, kan du med fordel lave en reverse image search på Google, og gennemgå de hjemmesider der har brugt din infografik for at sikre, at de alle linker til dig og ellers give dem en venlig reminder.
Promovér dit indhold
Efter det hårde arbejde med at producere værdifuldt indhold er det fristende at smække benene op og vente på, at linkene begynder at tikke ind. For at få det meste ud af dit arbejde, bør du dog gøre en indsats for at promovere dit indhold over for de rigtige mennesker.
En metode til dette er at identificere hjemmesider inden for den industri, der kunne have interesse i den viden, du tilvejebringer. Dette kan du gøre ved at undersøge de hjemmesider, der ranker bedst indenfor din branche, og se hvem der linker til dem. Ahrefs og lignende værktøjer kan hjælpe med dette.
Nu skulle du gerne have en liste med relevante hjemmesider, hvorfra du kan udvælge de bedste ud fra de kriterier for gode links, vi gennemgik tidligere. Herefter er det tid til at kontakte ejerne af hjemmesiden. Du kan typisk finde en mailadresse på “kontakt os”-sider.
Det kan være fristende at bruge en skabelon, hvis du har mange, du skal sende mails til, men forsøg gerne at gøre din forespørgsel lidt personlig. Undersøgelser har også vist, at forespørgsler oftere resulterer i et link, hvis der først spørges efter et link i anden mail. Så forsøg at være lidt gelinde.
Processen med at række ud til hjemmesider kan være lang, så du kan med fordel inddrage jeres PR-ansvarlige eller eksterne bureau, hvis I har sådan et. De vil typisk også have en masse idéer til, hvordan I kan promovere indholdet til de rigtige mennesker.
Godt indhold er den primære metode til at få stærke links, men nu lovede jeg jo tre strategier tidligere, så hæng på for et par ekstra tips.
Hjælp hjemmesider med døde links
En snedig måde at få gode links er ved at undersøge om autoritative hjemmesider i din industri skulle have nogle døde udgående links til andre sider. Du kan få indsigt i dette ved hjælp af værktøjer som Ahrefs.
I ahrefs vælger du rapporten “Broken links”. Heri kan du se en liste over en hjemmesides døde, udgående links.
Tager vi sundhedsstyrelsens hjemmeside som eksempel, er der 119 broken links. Hvis du har en sundhedsrelateret hjemmeside, kan du måske få et rigtigt stærkt link ved at udnytte dette.
Opdager du, at en hjemmeside har et dødt udgående link, kan du undersøge om du har noget indhold der kunne give mening at linke til på din hjemmeside i stedet. Er det en hjemmeside du rigtig gerne vil have et link fra, kan du sågar også skabe noget indhold til formålet.
Når du har fundet eller skabt noget indhold, der kan erstatte indholdet på det døde link, kan du kontakte ejeren af hjemmesiden, gøre dem opmærksom på deres døde link og tilbyde dem at linke til din hjemmeside i stedet. Dette har typisk en god succesrate, da du i stedet for blot at bede nogen gøre dig en tjeneste ved at linke til dig, faktisk gør dem en tjeneste ved at holde deres hjemmeside up to date.
Find hullerne i osten
Den sidste linkbuilding strategi vi skal omkring i dag, har jeg i mangel af bedre valgt at kalde find hullerne i osten. Den går ud på at identificere det indhold indenfor din branche der får en masse stærke links. I kraft af links positive indvirkning på rankings, vil det typisk være det indhold der rangerer øverst på de vigtige søgeord i din branche.
Når du har et overblik over det bedste indhold, er det på tide at tage de kritiske briller på. Du skal finde alle de elementer, der kan forbedres (alle hullerne i osten). Måske er indholdet forældet, ikke grundigt nok, dårligt formidlet eller indeholder slet og ret fejl.
Herefter skal du skabe noget nyt indhold, der udbedrer alle de fejl, du har identificeret ved dine konkurrenters indhold. Gå også gerne skridtet videre og tilføj nye fede elementer, der gør indholdet endnu mere værdifuldt.
Når du er klar med det forbedrede indhold, kan du kontakte alle dem, der linker til dine konkurrenters indhold og vise dem din nye og forbedrede udgave. Hvis ejeren af hjemmesiden i forvejen linker ud, er der en stor chance for, at vedkommende gerne vil linke til dig i stedet, hvis du har skabt noget markant bedre indhold.
Hvis du er klar til at tage skridtet videre, kan du læse vores guide til at komme i gang med den tekniske del af din SEO-strategi, hvor vi kommer ind på, hvordan du kan sikre, at din hjemmeside lever op til alle de tekniske krav, der stilles til en hjemmeside, ved at gennemgå den fra A til Z med en teknisk SEO analyse.