Maskiner erstatter ledere
I 1915 havde ingen fantasi til at forestille sig internettet. Jeg måtte minde mig selv om det her 100 år efter under en samtale med en teknologidirektør i en større dansk virksomhed. Maskiner erstatter ledere, fordi de træffer bedre beslutninger, var én af de provokerende teser han kom med. Den strider gevaldigt mod mit eget leder-DNA. Hvad med intuitionen? Menneskekendskabet? Kreativiteten? Lidt fornærmet bliver man. Tanken må stamme fra en computerfantast på speed!
Lad os zoome lidt ud, mens vi sunder os over fornærmelsen. Karl Marx var fascineret af markedets kreative og destruktive kraft, som var tydelig i overgangen til kapitalismen. Det nye destruerede det eksisterende. Økonomen Joseph Schumpeter tog udgangspunkt i Marx’ tanker og indførte termen ”kreativ destruktion”, og begrebet blev funktionelt og positivt i strategisk forretningsudvikling. Destruktionen af de gamle er en nødvendig del af de nye forretningsmodeller!
Tilbage igen. Nu er vi ved et ”tipping point”, hvor data-eksplosionen for alvor ændrer samfund og forretningsmodeller. Vi råder over data om meget mere end før. Vi har ”big data” om menneskers adfærd, følelser, holdninger, relationer m.m.m. Vores systemer rykker tættere på det decideret menneskelige. Tæt på individet og individets kontekst.
Computeren kan både vinde over mennesket i skak og i Jeopardy, og analytiske modeller åbner nye verdener. Allerede nu kan du træde ind i tøjbutikkens prøverum, som spiller én slags musik, hvis du har jeans med ind og en anden slags musik, hvis du har en kjole med. De RFID-mærkede varer kommunikerer til dig! Fordi vi har adgang til individets købsadfærd, musikpræferencer og geografisk lokation kan vi revolutionere f.eks. tøjindkøbet. ”Kontekstfølsom it” hedder trenden. Hvad gør den ved offentlig service? Kulturtilbud og underholdning? Finans og forsikring? Mon ikke du gerne vil købe en 24-timers-ekstremforsikring, mens du står i omklædningen og spænder hjelmen før mountainbike-løbet, bungy-jumpet eller rafting-oplevelsen?
Maskiner overtog menneskers arbejde under den industrielle revolution, it har automatiseret menneskers rutineprægede opgaver over 40 år, og nu kan it-baserede analytiske modeller gennemtrawle enorme datamængder og producere bedre beslutninger end mennesker. Og tage højde for irrationelle og subjektive aspekter. Den potentielle kreative destruktion er så omfattende, at den skal på topledelsens agenda. Alle brancher har et potentiale at hente, og ledelsens opgave er at finde ud af hvor, hvordan og hvornår den intensive og intelligente brug af data forandrer økosystemet. Måske kommer revolutionen fra en uforudset aktør uden for din branche. Måske er maskinen din ven. Og måske er branchevisdom, fasttrampede stier og fantasiløshed din værste fjende!