4 eCommerce-trends du skal kende
Hvis du er i live, har du nok opdaget, at man kan købe ting på internettet. Men har du også opdaget, hvordan nye trends og forretningsmodeller konstant forandrer eCommerce-landskabet? I denne artikel giver vi dig 4 svar på de spørgsmål om eCommerce-tendenser, som du ikke vidste du havde. Vi lover, at du lærer mindst tre nye begreber, som du kan bruge til at fremstå klog over for en kollega. Det var da så lidt.
Tiden går og eCommerce-klokken slår
Lad os lige komme dig i forkøbet: Du tænker sikkert på, om denne artikel mon er fra år 2000 og ikke 2020, for eCommerce er da efterhånden en oldgammel sag? Det er også rigtig nok, men sagen er bare den, at internethandlen vokser nærmest eksponentielt i disse år.
Du vil gerne have tal på bordet? Okay så. I 2014 blev der handlet for 1,3 trillioner dollars over nettet. I 2021 forventes det tal at runde 4,5 trillioner. Det er så mange nuller, at selv Joakim von And må dykke dybt i pengetanken for at følge med.
Men nu kommer det rigtigt interessante: Selvom eCommerce har vækstet og vækstet siden Y2K, så udgør det fortsat ”kun” ca. 15% af alle retail-salg. Dermed er der tilsyneladende stadig masser af markedsplads at boltre sig på for alle de digitale købmænd derude.
Det ka’ godt bli’ vildere!
E-handelsverdenen er i konstant forandring i øjeblikket, og spillereglerne for markedet ændrer sig hver eneste gang, der bliver spyttet nye teknologier og medier ud – og det sker relativt ofte, skulle vi hilse og sige.
For nylig er der eksempelvis blevet integreret en eCommerce-feature på TikTok, hvor deres 1 milliard(!!!) brugere kan købe produkter direkte gennem en video. Du kan spørge den nærmeste tween, hvis TikTok lyder som SnikSnak for dig.
Sideløbende med den teknologiske udvikling har du så forbrugeradfærden, hvor globale supertrends som digitalisering, sundhed og bæredygtighed efterhånden har boret sig ind i hjernen på selv den mest modsatte Rasmus Modsat.
Sådan en som Rasmus synes nok, det var ret åndssvagt, da man begyndte at lave kødfri burgere i 2015. Nu kan man få Veggie Whoppers på 7.000 Burger Kings i hele verden… Så kan du sgu lære det, Rasmus!
Dansevideoer og plantebøffer er blot to af utallige eksempler på, hvordan nye teknologier, nye medier og nye forbrugervaner hele tiden udfordrer og forandrer status quo. For at (fejl)citere Jeff Bezos: ”Det der var vildt i går, bliver hurtigt normalen for i dag”.
Den logik gælder så sandelig også for eCommerce, og i det lys vil vi gerne præsentere dig for fire af klik-købenes hotteste headlines i 2020. Det er fire vinkler, der kommer til at forme de kommende år, og som du skal kende, hvis du vil accelerere din online-forretning og differentiere dig fra alle de andre e-kagespisere.
1. Custom Commerce (det ligger godt i munden, ikke?)
Vi lægger ud med en gammel traver i nye klæder. Custom Commerce dækker nemlig på mange punkter over det samme som et af de største buzzwords i det seneste netop overståede årti: Personalisering.
Når det har brug for et nyt fancy navn, er det primært fordi, at der er sket markante jordskred inden for personliggjorte produkter og services - ligesom der er det med eCommerce generelt. Det er ikke længere nok at sende en personlig mail til Karen, hvor der står: ”Kære karenmalkeko123, vi kan se du har bestilt en mikrobølgeovn, så vi tænkte på, om du ikke også vil købe en kat at putte i den? 🙀”.
Brugen af simple adfærdsdata, login-data og købshistorik er blevet allemandskutyme, så det er tiltrængt, når nogen hælder et ekstra skvat nytænkning i data-trylledrikken og gøre noget disruptivt i ægte Clayton Christensen-stil.
For eksempel er flere og flere internetsælgere begyndt at bruge real-time data om vejret, fordi man altså bare sælger flere paraplyer og charter-ferier, når det står ned i stænger udenfor. Og så er der Air New Zealand, der har kombineret en reklamevideo med ansigtsgenkendelse, så de kan planlægge den perfekte ferie til dig ud fra dit ansigts reaktioner ved bestemte billeder.
Også Knorr har gentænkt brugen af data og udviklet en AI-motor, der kan inspicere og analysere dit (forhåbentlig ikke alt for pinlige) Instagram-feed og komme med forslag til opskrifter baseret derpå. Hvis du for eksempel lægger stakkevis af billeder op fra din ferie i Mexico, kan det være du også har lyst til tacos og burritos, når du kommer hjem igen?
Du er et snefnug, er du
Ud over de nye måder at bruge data og AI på, handler Custom Commerce også om, at kunderne skal kunne se sig selv i produkterne. Alle vil gerne være en unik, lille smørblomst, og derfor er det i stigende grad vigtigt for enhver eCommercer at tilbyde forskellige former for brugertilpasning og imødekomme diversitet.
Converse har for eksempel længe ladet sine kunder designe deres egne sko, og Universal Standard sætter nye standarder for inkluderingen af alle slags kropstyper ved at fremvise alt deres tøj på kvindelige modeller i alle størrelser og former.
Det ultimative eksempel på Custom Commerce, hvor teknologi, databrug, kultur- og kundeforståelse går op i en højere enhed, kommer imidlertid fra den indiske eCommerce-gigant Flipkart. I stedet for at hoppe med på den online udsalgsvogn, har de udviklet servicen Hagglebot, hvor inderne, der traditionelt elsker at prutte om prisen, bliver udfordret til at snakke sig til den bedst mulige handel. Se det er både smart, sjovt og personligt.
2. Sustainable Commerce (Earth matters, you know)
Hvis du ikke har hørt det, så har Moder Jord det ikke sådan super godt for tiden. Derfor er bæredygtighed hurtigt blevet det varmeste brød i bagerdisken, som alle, lige fra den lokale købmand til FN, skal have et stykke af.
Mere end 50% af alle digitale forbrugere siger, at miljøspørgsmål har indflydelse på deres købsbeslutninger, og det tal er støt stigende. Hende Greta lader altså til at have overbevist ret mange om vigtigheden af miljørigtig produktion og konsumption, og derfor er det også afgørende for enhver produktionsvirksomhed at tage den bæredygtige bølge alvorligt.
Det er en tendens, der viser sig på mange måder. Lige fra mindre tiltag som at lade brugerne give en donation til en klimafond, hvis de ser mere end 15 sekunder af en video, til fuldkomne reorganisationer af veletablerede brands.
Et KitKattens godt eksempel på sidstnævnte er Nestlé, som i mange år har været en af verdens største slikproducenter (og fortsat sælger After Eight, Nesquik og Lion-barer i stor stil), men som nu også har indtaget markedet for sund og bæredygtig mad. De har blandt andet udviklet et ernæringsprogram, hvor brugerne kan indsende billeder af deres mad, sammen med et par DNA- og blodprøver, for derefter at modtage en personaliseret diæt (to eCommerce-fluer med et smæk lige dér). Programmet har allerede 100.000 brugere – i Japan selvfølgelig.
Hvis du ikke lige umiddelbart står over for en fuldstændig omlægning af din virksomhed, er der også mindre drastiske tiltag du kan gøre for at tænke bæredygtighed ind i dit marketing-mix.
For eksempel har den hollandske cykelfabrikant Veloretti brugt offentligt tilgængelige databaser over nummerplader til at oprette personaliserede rabatkoder ud fra den enkelte bils CO2-udslip. Jo mere din bil smadrer ozonlaget, jo mere rabat får du på din nye jernhest. På den måde lukker du kun den CO2 ud, som du selv skaber, når du tonser rundt på cykelstierne - og du skal altså være i ret sølle form, hvis det niveau matcher en bil. Ikke at det kan udelukkes.
Sustainable Commerce er faktisk så on-topic i øjeblikket, at det også var øverst på podiet i commerce-kategorien ved sidste års Cannes Lions (de kan noget med prisuddelinger dernede). Her vandt Doconomy for deres nye kreditkort DO Black, som måler dine indkøbs miljørigtighed og sætter et loft på, når du har nået din daglige kuldioxid-grænse. Teknologi bliver både vores redning og vores fald, du hørte det her sidst.
3. Subscription Commerce (flere kasser, tak!)
Hvornår har du sidst været i netbanken og tjekke, hvor mange subscription services, du betaler for hver eneste måned? Tjenester som Netflix og Spotify har gjort forbrugerne vant til abonnement-modellen, og derfor var det også et spørgsmål om tid, før fysiske kasser med alt fra måltider og kosttilskud til sexlegetøj og underhakkere ville kunne leveres lige til døren i faste intervaller (semi-faste hvis det er PostNord).
Faktisk er Subscription Commerce-markedet vokset med mere end 100% de seneste 5 år i træk. Den udvikling betyder, at der i 2019 var mere end 54% af online shoppere, der var skrevet op til en abonnement-service med en eller anden form for fysisk produkt. I 2017 var det tal blot 15%.
I øjeblikket er markedet fyldt med start-ups, der leder efter et blåt ocean i det røde eCommerce-hav, men flere og flere af dem opsluges efterhånden af de store hvaler. Blandt andre har Gillette, Walmart, Unilever og Albertsons enten lanceret eller opkøbt abonnement-løsninger den seneste tid, så markedet modnes støt.
For at blive lidt klogere på, hvem det egentlig er, der er så vilde med kasser, har McKinsey undersøgt markedet og lavet kundeprofiler for subscription-markedet. De har fundet frem til, at de primære abonnement-aficionados er 25-44-årige byboere med årsindkomster mellem 330.000 og 660.000 kr. Det er overvejende kvinder (ca. 60%), der køber subscription services, men til gengæld er mænd mere tilbøjelige til at have 3 eller flere services aktive samtidigt.
Så hvis den beskrivelse passer på din virksomheds kunder, og dine produkter kan være i en skotøjsæske, så er det bare med at smede, mens markedet er varmt.
4. Everywhere Commerce (fordi alt har fået en købsknap i dag)
I de gode gamle internetdage var det ret ligetil. Du købte nogle bannerannoncer på dagbladene, købte nogle søgeordsannoncer hos Google, og hvis det gik vildt for sig, sørgede du selvfølgelig også for at sprede dit budskab hos Facebook. Alt sammen med det formål at drive trafik ind til website, hvor kunderne så kunne ose rundt i produkterne, klikke ”Læg i kurv” og gå igennem et helt klassisk check-ud-flow.
Nuvel, sådan er det nok stadig for langt de fleste virksomheder, men den sidste tendens, vi angriber i denne artikel, er det opbrud i, hvor selve transaktionen sker. For det er på ingen måde givet, at det sker på et website, som du selv kontrollerer, længere.
De sidste par år har flere og flere medier nemlig kastet sig ind i kampen om konverteringen. Facebook Marketplace, Instagram Checkout, TikTok Commerce og Pinterest Shopping er alle eksempler på medier, der i dag vil have en bid af transaktionskagen. Og nogle af de nye medier har et par esser i ærmet, der gør dem ret relevante at tænke ind i sin commerce-strategi.
For eksempel har Pinterest for nyligt lanceret Pinterest AR, hvor man ved hjælp af augmented reality virtuelt kan prøve kosmetikprodukter, inden man køber dem. Snapchat har indgået et partnerskab med Amazon og bruger billedgenkendelse, så vejen, fra at snappe et par fede sneakers til at købe dem, bliver ultrakort.
Idéen om, at alt kan blive et point-of-sale, er også dominerende i en kampagne fra luftfrisker-firmaet Glade. De gik i markedet med en ny variant – en duft af æble og kanel. Yummy. For at sprede det gode budskab og den gode odeur, gik de sammen med Walmart og fyldte bobleplasten i de varer, som Walmart sendte ud, med den nye luft. En QR-kode på bobleplasten førte folk til Walmart.com hvor de så en 83% stigning i salget allerede i den første uge.
Men det er – som altid - vildere i Kina. Her har KFC nemlig haft bragende succes med at gøre deres mest loyale kunder til omvandrende salgskanaler. Helt konkret udviklede de en digital service, så alle kunne oprette deres egen KFC-bod, hvorfra venner kunne bestille fastfood. Gjorde man det, fik både køber og sælger en gulerod (altså en fordel, ikke en egentlig gulerod) i den faktiske KFC-restaurant. Der var over 2 millioner kinesere, der åbnede deres private KFC-butik, kampagnen gik 900% over budget og den mest sælgende privatkunde videresolgte frittede kyllinger for mere end 1 million dollars! Det må siges at være en ret god sidegesjæft.
Evigt foranderlig e-handel
Som de fire ovenstående tendenser viser, er eCommerce nu til dags noget mere kompliceret end at have en funktionel webshop, masser af varer på lager og lynhurtig fragt. Kunderne bliver prompte forvænte med teknologier og trends, der kan gøre deres liv lidt lettere, og derfor er det altafgørende for enhver online-købmand at holde mindst ét øre på vandrørene og ét øje på konkurrenterne for at holde trit med markedet.
Med de eCommerce-trends vi har præsenteret i denne artikel, er du formentlig rimeligt godt stillet for 2020. Om det er personalisering, bæredygtighed, voice assistance, AI eller AR, der skal satses på, er imidlertid op til den enkelte virksomhed og vil være meget afhængigt af produkter, infrastruktur, målgrupper og budskaber. Men uanset hvad, bør målet (selvfølgelig) være at forsimple og forbedre kundens shopping-oplevelse.
Det er imidlertid aldrig til at vide, hvornår det evigt foranderlige eCommerce-marked slår en kolbøtte og vender op og ned på kravene til dig, mig og din mor. Husk lige på, at det engang var ganske normalt at vente flere uger på en pakke, og at man selv skulle betale fragten, hvis den skulle retur. Jeg ved ikke med dig, men der skal dæleme en god salgstale til, hvis jeg skal bestille noget uden dag-til-dag-levering og fri fragt og retur i dag.
Netop den forventning er et godt eksempel på, hvor store strukturelle forventninger der pludseligt kan opstå til net-virksomhederne, hvis bare der er nogle enkelte, som får lavet en rundhåndet aftale med postvæsenet (og har dybe lommer). Det er svært at sige, hvad der kommer til at forårsage det næste opbrud i den skala, men teknologier som AI, AR, Machine Learning og Automation Software er gode bud! Og det samme er Amazons snakke om drone-leveringer eller HP og GE’s stigende satsning på 3D-printere.
Om få år et det nok ikke et urealistisk scenarie, at du kan bruge din telefon til at scanne produkter (lige fra nabomandens sko i bussen til de der fede, rustikke lamper hos frisøren) og bestille dem hjem med et enkelt klik. Og så kan du selv bestemme, om du vil have dem leveret med drone til et specifikt tidspunkt inden for de næste to timer, eller om du vil bakse med 3D-printeren.
Indtil da er det bare med at holde fingeren på eCommerce-pulsen og sørge for at holde Rasmus Modsat ude af hovedet. Det er hårdt arbejde at holde sig i fronten af eCommerce-feltet, men det er nu engang der, at alt det sjove sker.