Faglig udvikling med Business Design som tema
I Knowit Experience lægger vi stor vægt på løbende udvikling af faglige kompetencer. Et af de værktøjer, vi bruger til dette, er faggrupper, hvor vi dykker ned i forskellige problemstillinger, eller til at udvide vores viden. Én af faggrupperne hedder Business Design, og her er er missionen at: udforske krydsfeltet mellem forretning og design.
I Knowit Experience deler vi vores opgave op i to dele:
- Få en generel forståelse
- Bliv erfaren i relevante værktøjer
Få en generel forståelse
På grund af vores akademiske rødder havde vi et behov for at forstå feltets baggrund. Hvor opstod behovet for at blande forretningsudvikling og design, i modsætning til hvordan man har arbejdet med disse felter før?
Ifølge forfatteren til 'The Ultimate Business Design Guide' er der flere faktorer, der spiller en rolle her, men det startede med én ting - designerens fremgang. Design som fagområde er i de seneste årtier vokset til et uundværligt og ofte afgørende element i en erhvervsmæssig sammenhæng. Det handler dog ikke kun om at have en app, der ser bedre ud end konkurrenternes - noget som længe måske har været designfagets ry.
I dag har design indtaget en mere moden rolle i erhvervslivet, herunder inden for innovation, forandringsledelse og forretningsudvikling. Det har ændret sig fra flotte, visuelle produkter til brugervenlige og helhedsorienterede løsninger baseret på en forståelse for brugerne.
Grundlæggende er der fire trin, der forklarer, hvordan Business Design blev sit eget fagfelt:
- Fremkomsten af design i kommerciel forretning på grund af unikt designperspektiv - brugercentreret og attraktivt.
- Men et ønske fra et kundeperspektiv alene er dog ikke nok. Det forretningsmæssige perspektiv skal inddrages for at sikre levedygtighed.
- Dette lægger pres på designteamet for at spille sammen med forretningskrav.
- Så begyndte disse virksomheder at tilkoble folk med forretningsforståelse til designteams, og dette nye samarbejde førte til et separat fagfelt, der nu kaldes business design.
Business designeren er ofte brobygger mellem forretning og design i tværfaglige teams og projekter. En business designer er en forretningsudvikler med en designtankegang som fundament, eller en designer, der også inddrager en forretningstankegang i sit arbejde. Business designere supplerer de øvrige designfelter, idet vi også tager forretningsperspektivet i produkt- og serviceudvikling.
Bliv rutineret i relevante værktøjer
Som designere bruger vi mange af de samme værktøjer som alle andre designere. Vi har fokuseret på at finde værktøjer, der giver os mulighed for at indtage en designposition og bruge designmetoder til at arbejde med forretningsproblemer:
(1) værktøjer, der udforsker interessenter i forretningssystemet,
(2) værktøjer, der skaber overblik over det pågældende forretningssystem og
(3) værktøjer, der hjælper med at opdage muligheder for at forbedre virksomheden.
Nogle eksempler på værktøjer, der kan bruges til disse tre formål er:
Udforsk interessenter
- Value Proposition Model
- Kundeprofil
Skab overblik i forretningssystemet
- Business Model Canvas
- SWOT-analyse
Mulighedsrum for erhvervslivet
- Blue Ocean Strategy
- Value Proposition
- Business Model Canvas
Vi har testet værktøjerne på Knowit Experiences forretningsmodel og på igangværende kundeprojekter. Det har været meget lærerigt at bruge rigtige kundeopgaver og diskussioner i gruppen, og vi oplever, at det har været meget nyttigt at lære værktøjerne at kende - noget som tydeligt har udvidet vores faglige ekspertise inden for Business Design.
Hvis du har lyst til at høre mere om, hvordan vi arbejder med faglig udvikling inden for Business Design, så kontakt Jon, så sørger han for at opsætte et møde.
Kunne du tænke dig at læse mere om Business Design i Knowit Experience? Dyk en tur i nedenstående links for mere indhold: