Skip to content

9 af tidens største web-trends: Fra AI til Accessibility

Den digitale verden har det med at dreje hurtigere end den fysiske. Og med den igangværende AI-revolution er det jo nærmest blevet en snurretop. Men selvom AI fylder meget i det digitale landskab, er der også andre makrotrends, som former tidens digitale produkter og services. I denne artikel ser vi nærmere på 9 af de web-trends, du bør kende til, hvis du gerne vil prøve at holde trit med udviklingen. 

 

webtrends

Hvad er det, der driver det digitale landskab i øjeblikket? Hvilke trends formes og hvorfor er de vigtige at forholde sig til? Midt i dette digitale virvar er AI på mange måder overliggeren for det hele – som den teknologiske drivkraft der ligger bag mange af de andre trends og deres fremtidige udvikling. For dig, som der i et eller andet omfang arbejder med digital marketing, er det jo afgørende at forstå hvad der styrer udviklingen nu og i den nærmeste fremtid.  

I det følgende tager vi dig med på en gennemgang af de 9 trends, der er med til at forme fremtiden for det digitale landskab. Vi begynder med tilgængelighed og runder af med AI, eftersom det er en trend på så stor en skala, at den har indflydelse på flere af de andre trends og gennemsyrer store dele af udviklingen i den digitale verden lige nu. 

Nå, ikke mere snak, lad os skære det første stykke af trends-kagen... 

 

1. Accessibility

Det første punkt på listen er Accessibility eller tilgængelighed, som det hedder på godt dansk. Accessibility handler om at designe og udvikle alternative løsninger, som er brugervenlige for mennesker med forskellige behov og evner. Her er fokus på at designe ud fra særligt 4 handicap: syn, hørelse, motorik og kognition.  

Accessibility er måske ikke ligefrem en ny trend, men det er et område, der forsætter med at vokse – og det er ikke kun fordi EU gør mange Accessibility-krav lovpligtige fra 2025, men også fordi det er en smart business-investering. Nu skal du høre hvorfor: 

Det er etisk rigtigt at have styr på Accessibility. Vi kan, gennem Accessibility, fjerne barrierer og sikre at alle mennesker - også dem med handicap - kan få adgang til digitale produkter, samtidig med at de får en god brugeroplevelse. Det øger dermed også muligheden for at nå ud til en endnu større rækkevidde og målgruppe, da hele 21% i Danmark har en form for handicap. 

Desuden nyder SEO også godt af Accessibility. Der kommer nemlig styr på strukturen bag din hjemmeside og dens indhold. På den måde kan søgemaskiner endnu bedre og nemmere opsnuse dit indhold. Det er da en win-win situation. 

Helt generelt er Accessibility en fantastisk måde at skabe bedre UX, som forbedrer oplevelsen for alle! 

webtrends4

For at komme med et eksempel, kan vi se nærmere på, hvordan man kan designe ud fra motoriske begrænsninger. Det kan være mennesker, der f.eks. kan have svært ved at benytte en mus eller interagere på hjemmesider, da de mangler en hånd eller har rystelser. For at imødekomme deres behov kan man skabe et logisk sidelayout med headline-hierarki, som gør det muligt at benytte keyboard-navigation til at komme rundt på siden.  

Accessibility er ikke blot en trend, der kommer og går, den bliver fast forankret som en uundværlig del af moderne webdesign. Det er både etisk korrekt, forbedrer brugeroplevelsen og er en fornuftig forretningsbeslutning. EU’s Accessibility-krav bidrager kun til at gøre det endnu mere klart - dette område er en vigtig investering i fremtiden.  

 

2. Inclusive Design 

I direkte forlængelse af Accessibility har vi Inclusive Design. Inclusive Design dækker bredere end Accessibility og handler primært om at fjerne bias og antagelser fra et website, så brugere ikke føler sig ekskluderet. Inclusive Design er med til at gøre det muligt at lave forskellige oplevelser for forskellige brugere. Inclusive design kan være med tanke på emner som f.eks. køn, personlige pronomener, alder, lokation og kultur. 

Et konkret eksempel findes på Pinterest, hvor man har mulighed for at filtrere og vælge hårtekstur, når man søger efter inspiration til hårprodukter eller til sin næste fede frisure. På den måde er det nemt at finde den type, der ligner ens individuelle hårtype, og dermed kan man se hårstyles, der kan fungere for netop den hårtype. 

webtrends5

Inclusive design kan også indtænkes for at opnå en bredere kulturel repræsentation - f.eks. har Airbnb designet deres ikoner for at tilgodese repræsentation på tværs af køn og racer. De startede ellers ud med gennemsigtige tegninger, men de opdagede hurtigt, at det ikke fungerede efter hensigten. Airbnb valgte derfor at forny deres design og gå efter en mere inkluderende visuel identitet for at sætte fokus på at repræsentere alle.

webtrends6

3. Scrollytelling

Scrollytelling udfordrer den traditionelle måde at præsentere indhold på. Scrollytelling er en lineær designmetode, der gennem scrolling trigger en historie (som navnet så fint indikerer). Det kan blandt andet bruges til at aktivere en animeret tekst, billeder og/eller video. Scrollytelling anvendes til at bringe liv på dit website og vække brandets historie til live. Samtidig er det et fantastisk værktøj til at fastholde brugernes opmærksomhed, da de får en fornemmelse af kontrol over fortællingen, når de bevæger sig igennem indholdet. Scrollytelling fungerer desuden fremragende på mobil, da man blot skal scrolle, uden at skulle trykke på noget.

Et oplagt eksempel er Apple der bruger scrollytelling til at promovere deres nye produkter på en engagerende måde. Når du scroller nedad, udfolder historien sig i takt med dine bevægelser, hvilket giver en følelse af at opdage produktet og interagere med dets funktioner og design.  

Der findes også andre måder at benytte scrollytelling på. Et godt eksempel er Frelsens Hær i Norge, hvor man kan fordybe sig i en historie, der er baseret på kronologiske begivenheder. Her afsløres historien trin for trin, når du scroller. Dette giver mulighed for at udforske detaljerne og tage det i sit eget tempo, hvilket giver plads til at man fordyber sig i historien og det er med til at gøre historien mere levende. 

 

4. Mikrointeraktioner og animation

Mikrointeraktioner og animationer er en trend, der begyndte med native apps, men som nu også er blevet udbredt på internettet. Mikrointeraktioner og animationer bringer liv til et website, dog på en mere diskret måde end Scrollytelling. Hvis animationer bruges korrekt, formidles brandets personlighed og giver brugeren feedback på, hvad der sker på siden, mens de navigerer rundt. 
 
Det kan f.eks. være små twists med overraskende elementer, der gør brugeroplevelsen endnu bedre.  
Det kan være de små prikker, der indikerer skift mellem billeder. Her har Tesla givet det et lille, diskret twist ved at prikken flyder fra den ene prik til den anden. 

Selvom det måske virker som en lille detalje, tilføjer det en følelse af kvalitet til oplevelsen. Lidt ligesom B&O, der i mange år puttede bly i deres fjernbetjeninger, fordi en tungere fjernbetjening føles som om, den er af højere kvalitet. 

Et andet eksempel kan ses på Handwrytten’s hjemmeside. Her anvender de animationer til at tydeligt formidle et budskab og vække interesse. Animerede tegneserieillustrationer afspilles i baggrunden, som repræsenterer deres eget produkt. Der er også animationer der giver simple eksempler på hvordan deres produkt benyttes. Det giver den fordel, at besøgende på hjemmesiden straks kan forbinde elementerne og forstå, hvilket produkt der tilbydes, og hvordan det bruges, på en diskret og effektiv måde. 

 

5. Web stories 

Stories har været i gamet længe på sociale medier, men nu begynder Web Stories at buldre frem på andre medier! Web stories er, som vi kender dem fra sociale medier - visuelt indbydende, full-screen content, hvor man kan tappe og swipe gennem stories.  

Web stories ses bl.a. på nyhedssider, giganten Netflix og hos Airbnb. Det har helt klart noget at gøre med vores dalende attention spans, som er på 8 sekunder. Yikes. Men ja, dertil er Web Stories en trend, der følger med tiden og kan holde trit med vores distraherede hjerner.  

Web Stories er nemlig en god måde at sammensætte personligt og engagerende content - fordelen er også, at man ikke behøver redigere en lang video. Web stories kan nøjes med små klip, billeder og tekst, som tilsammen er et format, der kan skabe en historie, der ikke tager lang tid at sætte sammen. Smart ik’? 

webtrends1

 

6. 3D & AR 

Endnu en trend, der har været her i lang tid, er 3D og AR, og pga. teknologiens udvikling bliver det kun bedre og bedre! 
 
Når man f.eks. køber produkter online kan 3D og AR være en god måde, hvorpå man kan få en bedre fornemmelse for produkter, før man køber - uden at have set produkterne i virkeligheden. 3D og AR er derfor et godt hjælpemiddel til online salg, så eventuelle købere kan se produkterne i 3D og/eller placeret ude i virkeligheden. 

Et eksempel er Universalfurniture hvor man kan rotere møbler, zoome og se møblet i forskellige materialer. 

webtrends2

 

7. Social proof

Social Proof er en måde købere kan blive mere sikre på produkter eller en virksomhed. I dag har købere adgang til internettet 24/7, og de tror ikke længere på traditionel marketing - så hvad kan du og din virksomhed gøre for at bevise jeres værd og styre jeres omdømme gennem Social Proof? 

Social Proof kan blandt andet ske gennem certifikationer, priser, anbefalinger fra eksperter og influencers, brugernes mening gennem likes, deling og bedømmelser, og sidst, men ikke mindst via kontakter på sociale medier. 
 
Der findes f.eks. hjemmesider med samlinger af virksomheder, der har specifikke certifikationer, men det kan også være pop-ups på webshops, der fortæller dig hvor mange styk, der er tilbage af et produkt, eller hvor mange der har købt produktet i dag. 

Et konkret eksempel på Social Proof kan man finde på Slacks hjemmeside. Slack bruger inspirerende kundehistorier, hvor fremtrædende brugere deler deres erfaringer med Slack. Dette opbygger tillid og troværdighed, da virkelige mennesker og virksomheder bruger Slack som en integreret del af deres arbejdsproces. Det overbeviser andre om værdien af Slack og bekræfter, at det er et pålideligt og effektivt værktøj, som forbedrer samarbejde og effektivitet.  

 

8. Klima og bæredygtighed 

Udover de grønne og miljømæssige fordele, er bæredygtig markedsføring også blevet vigtigere og vigtigere for forretningen - det hjælper brands med at connecte med det stigende antal bæredygtige og socialt bevidste forbrugere.  

Det kan man have fokus på ved at få bæredygtige certifikationer, promovere bæredygtige produkter, være transparente om supply chain, samarbejde med grønne, velgørende organisationer og dele content med fokus på bæredygtighedsinitiativer på sociale medier for at vise, at bæredygtighed er en prioritet – og helst med så konkrete beviser som muligt, så det ikke fremstår som greenwashing... 

For eksempel har Patagonia gjort bæredygtighed til kernen i deres brandidentitet. På deres hjemmeside har de en reparationssektion, hvor kunder kan få vejledning til at reparere deres tøj, forlænge dets levetid og mindske spild. Patagonia har også indført en service, hvor man kan donere sit gear. Her kan kunder indsende deres gamle udstyr til genbrug eller upcycling. Patagonia har integreret bæredygtighed i deres digitale tilstedeværelse og går ud over normalen om blot at sælge produkter; de engagerer sig i at fremme en bæredygtig livsstil for deres kunder, også online.  

 

9. Artificial Intelligence

Det kommer nok ikke som et chok - AI er en den førende trend i 2023. Den store bølge med ChatGPT og MidJourney etc. har overtaget verden. AI er ved (hvis det ikke allerede er det) at blive en integreret del af mange virksomheder. AI kan være support chatbot på hjemmesider, lave resume af længere tekster, udvikle personaliserede oplevelser og content – alt sammen ekstremt hurtigt.  

AI kan være en hjælpende hånd i arbejdstiden. Man kan bruge AI til at automatisere, idegenerere og researche. Man skal dog passe på og ikke direkte copy & paste. AI er hurtig, men det er ikke altid kvaliteten er i top. Tolk det ikke som et færdig udviklet produkt, men mere som ideer og herefter kan man udvikle eller brainstorme videre på baggrund af det, AI har fundet frem til. Glem ikke, at AI stadig kræver menneskelig overvågning og regulering for at sikre kvaliteten. 

Amazon bruger eksempelvis AI til at give personlige anbefalinger af produkter til købere, baseret på deres browsing og købshistorik. Anbefalingerne bliver udarbejdet ud fra en algoritme og kommer frem på købernes frontpage, email kampagner og i check ud processen, hvilket leder til øget salg. 

Men der findes også AI, som er lidt mere kompliceret, som når AI skal lære at forstå mennesker. Det er selvfølgelig baseret på data, men her kan AI huske og forstå menneskers følelser og behov, hvortil den kan justere sin opførsel.  

Betterhalf er en dating app i Indien, som bruger AI til at lave bedre og kompatible matches. Der sættes fokus på personlighed og bløde værdier. Når man registrer sig, skal man blot tage en 2 minutters personlighedstest, og derefter analyseres ens svar, og til sidst får man anbefalet matches, baseret på en AI-algoritme. Algoritmen forstår at sammensætte matches ud fra præferencer og de “bløde værdier”, som følelser, interesser og personlighed. 

Cogito er en AI-virksomhed, der giver feedback til kundeservicemedarbejdere. Når en medarbejder snakker med kunder, kan Cogitos AI analysere dialogen og give feedback i realtid på, hvordan medarbejderen kan ændre måden, de taler på, baseret på følelser og ord, der bliver brugt af kunden.  

Farfetch er en luksus mode detailhandel, der har brugt AI til at forbedre deres brand voice. Ved brug af et AI værktøj har Fartetch fået skræddersyet deres kommunikation til målgruppen. Ved at teste nye stile, toner, ordbrug og ved at opdage, hvilket sprog der ræssonerer med målgruppen på den bedste mulige måde. De arbejdede denne strategi ind i deres email marketing kampagner og så hurtigt resultater. De øgede deres click rate med 38% og open rate med 31%. Dette er med til at vise, at man virkelig skal være omhyggelig med sit ordvalg og hvor vigtigt det er, at det er tilpasset til målgruppen.  

 

Hvad så nu?

AI gennemsyrer hele den digitale verden for tiden, og med god grund. AI kan meget vel blive den faktor, der kommer til at påvirke alle de andre trends og hurtigt ændre markant på udviklingen inden for hver trend.  

Det er en afgørende udvidelse af den digitale sfære, som kan ændre mange arbejdsgange og metoder, og ultimativt ændre måden, hvorpå vi tænker og arbejder digitalt. Men der er et stykke vej derhen. Selvom AI er den mest iøjnefaldende spiller på banen i øjeblikket, så skal vi ikke overse de andre trends. De mange trends kan forbedre hinanden, hvis de spiller sammen. Så ved at forholde sig til disse trends og forstå, hvordan de kan arbejde sammen, er man bedre rustet til at forme den digitale fremtid og levere enestående oplevelser til brugerne.