Skip to content

Hvad er en CDP? Og har din virksomhed brug for en?

Hvis du har undgået at høre om Customer Data Platforms (CDP) i marketing-regi de sidste par år, så har du virkelig gjort dig umage. Mange overvejer, om de burde investere i én, men det er virkelig svært, da det kan være ugennemskueligt, hvilke fordele man får ud af at implementere CDP-software, hvad det koster, og hvad det egentlig kan. I dette indlæg prøver vi at gøre den proces lidt lettere ved at guide dig i, hvordan man kan vurdere, om man har brug for – eller er klar til – en CDP.

PS. hvis du når helt i bund, kan du også downloade vores CDP-checkliste, der kan hjælpe dig til en bedre implementering af jeres CDP.
 

cdp5

Hvad er en Customer Data Platform? 

Lad os lægge ud med en hurtig CDP-lektion. CDP står for Customer Data Platform – og hvis man skærer helt ind til benet, er det en platform, der gør det lettere at holde styr på den kundedata, du opsamler og bruge den aktivt til at forbedre din kundeoplevelse. Selve CDP-systemerne kan være meget forskellige, da det er et relativt nyt koncept, men grundlæggende for dem alle er, at de skal kunne modtage kundedata fra enhver kilde, standardisere dataene og til sidst sende dataene til andre systemer, som så kan eksekvere på basis heraf. 

Et eksempel kan være, at der indsamles data fra både den fysiske butiks POS-system og fra hjemmesidebesøgende. Denne data indsamles og standardiseres ud fra et sæt regler – det vil sige, at dataene fra de to kilder gøres ens i format – og bruges til at identificere kunder, der skal sendes en specifik produktpromoverende e-mail. CDP’en sender så de identificerede kunder videre til e-mail marketing-værktøjet, som tager opgaven derfra.  

Så CDP’en tager data ind, sammenkobler disse data, laver segmenteringer baseret på de sammenkoblede data og skyder derefter de segmenterede data ud til andre værktøjer, der så kan eksekvere på disse. Med andre ord lægger en CDP altså alle dine marketing-æg i den samme datakurv.

cdp2

Hvad er fordelene ved en CDP? 

Ud fra det ovenstående eksempel, er det måske ikke heeelt åbenlyst, hvorfor CDP’er er så hypet et begreb i marketingverdenen i øjeblikket. Men det bliver nok mere tydeligt, når vi lige bruger et par minutter på at tænke over, hvor mange datakanaler en moderne virksomhed egentlig har, og at disse altså potentielt kan kontrolleres centralt med en CDP:  

  • Point-of-sales data fra f.eks. betalingsstandere 

  • Tracking på hjemmeside(r) 

  • Kundeklub 

  • Sociale medier 

  • CRM 

  • Kundeservice-platform 

  • + mange flere 

Hvis vi skal udnytte den data, der opsamles i alle disse systemer uden at skabe silo-opdelte oplevelser for vore kunder, har vi brug for et værktøj til at styre dette. Det er her CDP’en kommer ind i billedet. 

Det er vores klare oplevelse, at mange virksomheder kæmper med at få alle data-enderne til at mødes på en hensigtsmæssig og ikke mindst brugbar måde. Der er rigtig mange større virksomheder, der godt ved, at det kan skabe værdi for dem at indsamle data – men ofte fører den realisering til, at man bruger timevis på at rapportere tal fra 10-15 forskellige systemer, og undervejs glemmer man, hvorfor man egentlig gør det. 

En CDP hjælper til at skabe overblik og retning i ens dataindsamling. Man får ensrettet dataene ud fra sine strategiske mål, og det gør det meget nemmere at anvende dataindsigterne aktivt og faktisk bruge dem til at forbedre sin kundeoplevelse. En CDP kan altså være forskellen på, om du og din virksomhed reelt agerer datadrevent og træffer indsigtsrige beslutninger om jeres marketing, eller om I padler rundt i datahavet uden en specifik retning. 

Det betyder imidlertid ikke, at en CDP nødvendigvis er den rigtige løsning for din virksomhed. Det kommer meget an på forretningens databehov. Så lad os se nærmere på nogle af de parametre, du kan bruge til at afgøre, hvorvidt din virksomhed kunne have gavn af en CDP. 

cdp3

Hvilke overvejelser skal du gøre dig? 

1. Hvor mange kanaler arbejder vi med? 

Når du skal undersøge, hvad en CDP kan gøre for din virksomhed, er det godt at starte med at spørge: Hvor mange kanaler har vi, som vi gerne vil bruge som datakilder? Og hvor mange kanaler har vi, hvor vi gerne vil bruge data til at forbedre kundeoplevelsen? 

Hvis svaret på dette er, at I har to kanaler, som f.eks. e-mail marketing og en webshop, som fungerer som datakilder, og at I ikke arbejder med personalisering på webshoppen, så det reelt kun er via e-mail marketing, at data skal bruges til at personalisere, så er en CDP nok et lidt for voldsomt værktøj til opgaven. 

Hvis svaret derimod er, at I indtager data via e-mail marketing, en webshop og et POS-system, og I godt kunne tænke jer at personalisere jeres e-mail marketing vha. data fra de to andre systemer, og også anbefale produkter på webshoppen baseret på indkøb i den fysiske butik - så er opgaven lige noget for en CDP. 

Antallet af kanaler, og jeres ambitioner med at bruge dataene derfra, er altså væsentlige parametre i vurderingen af, om I har brug for en CDP.  

2. Hvilke use-cases vil vi gerne løse? 

En anden måde at undersøge en CDP’s værdi for jer er at kortlægge, hvilke use-cases I gerne vil bruge den til. Med use-cases mener vi konkrete brugssituationer eller initiativer – og her er det selvfølgelig situationer eller initiativer, hvor I bruger data.  

Det kan være, at I gerne vil lave et look-a-like audience (på f.eks. Facebook), der er baseret på de bedste af jeres kunder, informeret af data fra alle de kanaler i selv ejer, f.eks. i offline butik, webshop-tracking og CRM-data. Den præcision man åbner op for, ved at kunne koble reelle købsdata på mere generelle adfærdsdata, har tidligere været ret bøvlet. Og derfor er potentialerne virkelig store for jer som forretning. 

Det kan også være, at I gerne vil aktivere en e-mail-udsendelse baseret på, at kunden besøger en specifik underside på jeres webshop. I mange tilfælde vil det være opnåeligt vha. en meget simpel integration mellem webshop og e-mail-marketingsystem. Så denne use-case taler altså ikke for en CDP.  

Når I har udarbejdet en liste på f.eks. 10 use-cases kan I vurdere, hvor mange af dem, der ville få gavn af at implementere en CDP – og derved vurdere, hvorvidt det er investeringen og implementeringen værd. 

3. Hvilke digitale ressourcer har vi? 

Til sidst er det også vigtigt at vurdere, hvorvidt jeres virksomhed er moden til at implementere en CDP. Er I langt nok med jeres Analytics, Business Intelligence, Marketing Automation og generelle omnichannel-forståelse internt? Som ethvert andet værktøj skaber en CDP kun værdi, hvis den bruges korrekt. Her er det vigtigt at vurdere, hvordan din virksomhed ellers klarer sig i sine digitale initiativer.  

Hvis jeres arbejde med e-mail-marketing f.eks. hovedsageligt går ud på at sende nyhedsbreve til alle jeres modtagere uden segmentering, så er der nok nogle meget lavthængende frugter her, som kan realiseres uden en CDP.  

Hvis I derimod arbejder super struktureret med segmentering og personalisering, og at det, der begrænser jer fra at segmentere og personalisere endnu mere intelligent, er data fra andre kilder - så er I sandsynligvis modne til en CDP.

Ps. vores CDP-checkliste er nærmest en udvidet version af disse 3 spørgsmål. Den kan du få her.

cdp4

Et konkret eksempel 

Lad os tage et tænkt eksempel. Vi opfinder lige en butikskæde, som sælger modelfly og -figurer over hele verden – lad os kalde den Modely.  
 
Modely har fysiske butikker, en webshop, en blog med masser af produktspecifikt content og en app, hvor kunderne kan finde guides til at male de forskellige figurer.  

Har Modely nok kanaler? De har flere forskellige spændende datakilder, som kan levere kundedata. Samtidig er der også mulighed for at udnytte dataene fra flere af disse kanaler til at skabe værdifuld personalisering. Så på kanal-fronten er Modely CDP-godkendt! 

Hvilke use-cases har Modely? De kunne godt tænke sig at bruge deres e-mail-marketingværktøj til at anbefale produkter, baseret på hvad kunden har kigget på via webshoppen, bloggen og app’en. Den use-case er super CDP-relevant.  

De vil også gerne lave et look-a-like audience til betalt annoncering for at finde nye kunder. Igen vil de gerne basere dette audience på data fra alle deres kanaler - så det taler også for en CDP. 

Hvilke digitale ressourcer har Modely? Modely har en marketingafdeling, som er ret skarp på personalisering og segmentering, men de har ikke nogen særligt stærke tekniske kompetencer. Dette taler altså lidt imod en CDP-implementering – medmindre de finder en partner til at assistere dem med implementeringen. 

Så skal Modely have en CDP? Det umiddelbare svar vil være et klart ja – men de skal nok enten ansætte en mere teknisk kompetence eller finde en ekstern partner til at assistere med implementering og vedligeholdelse. 

En smutvej: Download vores CDP-checkliste

Vi håber, at du er blevet lidt klogere på, hvorvidt det giver mening for din virksomhed at investere i en CDP. Det kan som sagt være relativt uigennemskueligt at vurdere dette, så hvis du fortsat har spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at række ud til mig. Jeg kan snakke CDP i timevis - så er du advaret.

Hvis du allerede nu tænker, at en CDP er noget for jer (eller måske kunne være det), så har vi også en checkliste, som du kan bruge til at blive sikker på, at I har styr på de vigtigste ting i jeres CDP-projekt. CDP-checklisten kan du få fingrene i ved at udfylde formularen her: