Arbejder du med SEO, så ved du sikkert, at det kan være langsigtet proces at opbygge synlighed og trafik til dit website. Kortsigtede taktikker må ofte spille fallit, da stigende konkurrence på Google og en algoritme, der er under konstant udvikling, øger risikoen for at dine tiltag bliver udkonkurreret eller outdated.
Så drop de tvivlsomt indkøbte links og stop med at optimere dine title tags og meta descriptions til uigenkendelighed. Hvad du i stedet har brug for, er en langtidsholdbar SEO-strategi, der opbygger og fastholder dit websites synlighed på den lange bane.
Psst! Hvis du gerne bare vil lige til sagen, kan du få tilsendt vores skabelon til en god SEO-strategi via formularen nederst i artiklen.
En SEO-strategi er en kombination af forskellige tiltag, der tager søgemaskinernes mange ranking-faktorer i betragtning og vurderer dit websites styrker og svagheder holistisk. På den måde undgår du tunnelsyn på enkelte ranking-faktorer i Google’s komplekse algoritme og kan i stedet fokusere på at identificere de rigtige tiltag.
Ligeledes er eksekvering af tiltagene også en essentiel del af SEO-strategien, hvilket inddrager flere faggrupper, der spænder over analytiske, tekniske og kreative kompetencer.
I SEO-strategien spiller monitorering af performance i forhold trafik, rangeringer og engagement ligeledes en væsentlig rolle, så du løbende kan justere på strategien, hvis noget kræver opmærksomhed undervejs.
Vi har lavet et blueprint, som du kan bruge til at lægge din egen SEO-strategi. Den kan du få tilsendt ved at udfylde formularen i bunden af artiklen.
Før du går i gang med SEO-strategien, er det vigtigt at være bevidst om, hvad målsætningen med den øgede trafik, skal være. Er det øget salg, flere leads eller time spent with brand? Og er dit websitet og tracking sat korrekt op i forhold til til dine KPI’er?
Hvis dit website ikke konverterer eller brugerrejsen ender blindt, er din investering i trafik, som SEO-indsatsen i bund og grund er, ikke givet godt ud.
SEO-strategien indeholder flere centrale elementer, som både har gensidig afhængighed, parallel eksekvering og on-going overvågning og optimering. Kort sagt, hele paletten.
En SEO-strategi kan dog gøres op i følgende elementer:
Som med andre digitale projekter, starter det også med analyse, når din SEO-strategi skal omsættes til konkrete projekter. Her er de vigtigste analyser:
På baggrund af analyserne kan konkrete initiativer planlægges. Første step er som regel at sikre det tekniske fundament på websitet, så indsigterne fra det tekniske audit, er som udgangspunkt det første projekt, der skal igangsættes. Produktion af søgeoptimeret indhold og linkbuilding kan dog også opstartes i parallelle spor.
Til at foretage analyserne er vigtigt at have adgang til de rigtige tools, som bruges af SEO-specialister til at få dybere indsigt i fx et website eller søgeadfærd. Der findes et væld af specialiserede SEO-værktøjer, men som minimum kan vi anbefale, at du opnår adgang til:
Google Analytics - dit analytics tools er ligeledes vigtigt, når det kommer til din SEO-strategi. Her kan følge din organisk søgetrafik på websitet og måle på engangement og konvetering.
Som du nok allerede har gættet, så kræver eksekveringen af en SEO-strategi mere end blot SEO-kompetencer.
Derimod er det en fordel at kunne stille med følgende hold, enten internt eller ved ekstern hjælp:
Ligeledes kan det også give mening at inddrage en outreach-specialist eller PR-bureau i sin strategi for linkbuilding. Dennes rolles er promovere vigtigt indhold og sikre at online omtaler omsættes til indgående links.
Efter endt eksekvering, er det selvfølgelig vigtigt at evaluere resultater og brugen af ressourcer. For målet er jo ultimativt at øge trafikken og samtidig sikre, at trafikken også øger dine KPI’er.
En god måde at fastlægge en proces omkring monitorering af performance er ved at opsætte dashboard(s) i fx Google Datastudio, der tracker på relevante parametre, og arrangere planlagte check-ins, som har til formål at evaluere på resultater og tænke next steps.
Først og fremmest er det vigtigt at måle på performance på Google, hvor man med Google Search Console kan tracke kliks, eksponeringer, klikrate og placeringer. Ligeledes kan det være brugbart at benytte et rank tracker tool til at tracke placeringer på udvalgte keyword, hvilket man ligeledes kan med Ahrefs.
Da de fleste websites vil opleve sæsonprægede udsving i den organiske trafik, er det ofte mest repræsentativt for udviklingen at kigge på trafikniveau year-on-year, dvs. sammenligne trafikniveau med samme periode foregående år.
Husk, at SEO-tiltag tager tid for at slå igennem. Google tilskriver hvert website et ”crawlbudget”, og ved større websites tager det tid for at hele websitet bliver gen-crawlet, indekseret og rangeret. Så vær realistisk med, hvornår du forventer at se resultater.
Når et SEO-projekt er afsluttet, kan du fjerne foden en smule fra speederen, mens du overvåger resultaterne på din indsats. Det er dog vigtigt ikke at gå helt i tomgang efterfølgende, da SEO kræver et vedvarende fokus.
Det kan være, at der opstår nye trends i din branche, som du bør skabe content omkring. Det kan være, der kommer en vigtig algoritme-opdatering eller nye best practices i Google’s webmaster-guides, der kræver opfølgning for at holde dit website på forkant - som fx Core Web Vitals-opdateringen fra sidste år.
Hvis du bare gerne vil i gang med at lægge din egen SEO-strategi, så har vi udformet en skabelon til dig, som gør det simpelt og konkret at få lagt stenene til jeres SEO-succes på baggrund af de elementer, vi har beskrevet i artiklen her. Du skal bare udfylde formularen nedenfor, så lander skabelonen i din indbakke.