Skip to content

Sådan lægger du en ansvarlig linkbuilding-strategi​

Autoritet er en af de vigtigste ranking-faktorer i Googles algoritme. Når Google skal vurdere en hjemmesides autoritet, er links noget af det, der vægter højest. Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvordan du kan styrke din hjemmesides linkprofil, hvis du ønsker at rangere i toppen af Googles søgeresultater. Det er her, linkbuilding kommer ind i billedet.

1_1

 

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding består basalt set i at få flere links til din hjemmeside. Dette er der mange metoder til – nogle mere reelle end andre. Linkbuilding har længe haft et lidt blakket ry og har det i nogen grad stadigvæk. For at forstå hvorfor det forholder sig sådan, er det nødvendigt med lidt historik.

Da søgemaskiner først begyndte at blive en ting, var deres algoritmer meget mere simple end i dag. Dengang var antallet af links den primære ranking-faktor for en hjemmeside. Kvaliteten af links blev der ikke taget højde for, hvilket førte til at datidens SEO-eksperter byggede en masse spam links fra sider udelukkende oprettet med det formål.

For at undgå at lavkvalitets-hjemmesider med en masse spamlinks skulle dominere Googles søgeresultater, begyndte Google at inkorporere flere faktorer i deres algoritme. I 2012 lancerede Google deres såkaldte Penguin update, der begyndte at straffe hjemmesider, der benyttede sig af disse spamlinks. 

Siden da har linkbuilding været associeret med spam og risiko for at blive straffet, hvis Google opdagede, at en hjemmeside forsøgte at manipulere deres resultater med links. Her i 2022 er links dog stadig en vigtig ranking-faktor og noget du ikke kan undgå at forholde dig til, hvis du befinder dig i en kompetitiv branche. 

Så hvordan lægger du en ansvarlig linkbuilding-strategi, så du kan opnå solide links uden at bryde Googles retningslinjer og risikere en straf?

 

 

1_4

 

Hvad er et godt link? Og hvilke links skal du holde dig fra? 

For at kunne lægge en ansvarlig linkbuilding-strategi er det nødvendigt at kende Googles retningslinjer, samt vide hvad der kendetegner et link af høj kvalitet. Så lad os gennemgå dette samt nogle metoder til at få fingre i de gode links til din hjemmeside.

 

Googles retningslinjer for linkbuilding 

Som vi har været inde på, er Google ikke ret glade for, at nogen prøver at manipulere deres søgeresultater ved hjælp af links. Derfor har de en række ret stramme guidelines for, hvad de anser som unaturlige links, der kan føre til en straf i form af mistede rankings. Google billiger ikke:

  • Køb og salg af links, herunder
    • At give/modtage penge for links

    • At give/modtage produkter eller services i bytte for links

  • Bytte af links mellem to hjemmesider
  • Store guest-post kampagner indeholdende links med keyword ankertekster
  • Advertorials eller andre reklametyper hvor der modtages betaling for artikler, der inkluderer links
  • Pressemeddelelser der indeholder links med optimerede ankertekster
  • Links i linkkataloger

 

1-Feb-27-2023-09-26-31-9580-AM

 

Fra ovenstående liste er første punkt nok det mest kontroversielle. Selvom Google ret tydeligt skriver, at køb og salg af links er imod deres retningslinjer, så kan du hos de fleste SEO-bureauer sagtens få lov at købe links til din hjemmeside. 

Det er der mange grunde til. Én af dem er, at det er en nem måde for bureauer at tjene penge på. En anden grund er, at købte links i høj grad stadig har en positiv effekt på rankings. 

Så det kan egentlig være OK at købe links, så længe man er bekendt med risikoen for en straf fra Google, hvis det bliver opdaget. Denne risiko er desværre noget bureauer ofte “glemmer” at oplyse deres kunder om. Så vær opmærksom på dette, hvis du bliver tilbudt at købe links.

Risikoen for en straf fra Google og muligheden for, at Google i fremtiden vil mindske værdien af links, gør at vi ikke vil anbefale at kaste store summer efter indkøb af links. I stedet vil vi anbefale, at I lægger en strategi for, hvordan I kan arbejde ansvarligt med linkbuilding og opnå naturlige links. 

Før vi kan lægge en effektiv linkbuilding-strategi, skal vi have styr på, hvad der kendetegner et stærkt link, så lad os dykke ned i det.

1_2

Hvad er et godt link?

Grunden til at links styrker din placering i Googles søgeresultater, er at Google lægger meget vægt på en hjemmesides autoritet. En hjemmesides autoritet er i høj grad bestemt af kvaliteten af de indgående links, den har – og i mindre grad antallet af indgående links. 

 

1. Hjemmesidens autoritet 

Når man får et link fra en hjemmeside, vil noget af hjemmesidens autoritet blive overført til ens egen hjemmeside. Det er derfor, at links har en positiv effekt. Jo højere autoritet den hjemmeside, som linker til dig, har, jo mere værdi vil du få ud af linket. Noget af det første man bør undersøge, når man overvejer om et link fra en hjemmeside er relevant er derfor dens overordnede autoritet. 


Der findes mange tools, der kan sige noget om dette. Det mest udbredte er Ahrefs. Her kan man indtaste et website, og se sitets domain rating (DR). Jo højere domain rating, jo mere autoritet vil du få ud af linket. Ahrefs er et betalt værktøj, men de har en begrænset gratis version, hvor man kan tjekke en hjemmesides domain rating. Du kan prøve det her.

 

Billede 1

 

Et eksempel er New York Times hjemmeside, som har en meget høj domain rating. Så et link herfra vil styrke dine rankings.

 

2. Undersidens specifikke autoritet 

Ligesom man kan tale om en hjemmesides overordnede autoritet, har de specifikke undersider på en hjemmeside forskellige grader af autoritet. Dette skyldes, at Google anser et link fra eksempelvis en hjemmesides forside som mere værdifuldt, end et link der er gemt langt nede på en informationsside.

En undersides autoritet kan tjekkes på Ahrefs og lignende værktøjer. Det man skal se på inde på Ahrefs, er deres UR metric. Det står for URL rating, og viser hvor meget autoritet den enkelte underside har, og dermed hvor meget værdi et link fra den givne side vil overføre. URL rating kan ligesom domain rating (DR) tjekkes på Ahrefs, men dog kun på deres betalte version.

 

Billede 2


Hold øje med UR for den specifikke underside du får et link fra. Selvom en hjemmesides DR er høj, har dens undersider ikke nødvendigvis en høj UR.

 

3. Hjemmesidens relevans 

Udover en hjemmesides autoritet er relevansen et vigtigt parameter at have øje for. Det er også et parameter, der fra Googles side har fået en højere prioritet, hvilket formentlig vil fortsætte fremover. 

Relevans dækker over, at et link fra en hjemmeside der handler om de samme emner som din hjemmeside, vil give mere værdi end et link fra en urelateret hjemmeside. Så sælger du eksempelvis fødevarer på din hjemmeside, vil et link fra en madblog være mere værdifuldt for dig end et link fra en blog om gadgets. Dette gælder også selvom gadgetbloggen skulle have en højere domain rating end madbloggen.

 

4. Er linket redaktionelt? 

En anden ting man skal være opmærksom på, er hvorvidt der er tale om et redaktionelt link. Et redaktionelt link er et link som ejeren af hjemmesiden, der linkes fra, selv har taget initiativ til at lave. 

Det vil sige, at vedkommende er ikke blevet betalt for linket, og at linket ikke er placeret på områder af hjemmesiden, som ejeren ikke har kontrol over som eksempelvis kommentarspor, et debatforum eller lignende.

Det er selvfølgelig okay at opfordre ejeren af en hjemmeside til at linke til din hjemmesiden, men det skal ske, fordi ejeren synes, det er relevant, og din hjemmeside skaber værdi – ikke fordi ejeren får betaling for det.

 

1_3png

 

5. Er linket nofollow eller dofollow?

En sidste, men meget vigtig ting at være opmærksom på, er om et link er nofollow eller dofollow. 

No- og dofollow er tags, der kan sættes på HTML-koden til et link. Som udgangspunkt betragtes alle links som dofollow, medmindre det eksplicit er angivet i koden, at det er et nofollow link. 


Nedenfor ses et eksempel på et internt dofollow link her på siden:

Billede 3

Her er linket gjort til nofollow ved at tilføje rel=”nofollow”:

Billede 4

 

Grunden til at det er vigtigt at kende forskellen, er at nofollow links, som navnet indikerer, ikke følges af Google. Derfor giver et nofollow link heller ingen SEO-værdi til din hjemmeside – uanset hvor relevant og autoritativ hjemmesiden der linker måtte være, så sørg så vidt muligt for, at links der skal give jer SEO-værdi ikke har rel=”nofollow”.

Der kan sagtens være fin trafikmæssig værdi af et nofollow link, da brugerne stadig kan bruge det til at finde og besøge din hjemmeside, men det giver ingen positiv effekt på dine rankings, som et dofollow link ville gøre.

 

Så kort opsummeret er et stærkt link:

  • fra en relevant hjemmeside
  • fra en hjemmeside og underside med høj autoritet
  • redaktionelt placeret
  • dofollow

Opfylder et link ovenstående krav, vil det være gavnligt for dine placeringer. 

 

Nu hvor du har den nødvendige baggrundsviden på plads, er du klædt på til at kigge ind i de forskellige strategier, som du kan bruge til at få fat i de gode links. Vi giver dig 3 konkrete linkbuilding-strategier her.