Hvad er Google Analytics 4, og hvorfor skal du i gang med det nu?

Google Analytics Google Tag Manager data analysis
SILJE PONTOPPIDAN
12.07.2022

Politik, lovgivning og brugernes privatliv kommer højere og højere op på den digitale agenda. Det betyder blandt andet, at dataindsamling om brugernes online adfærd og oplysninger bliver sværere. Derfor har Google Analytics oprustet med en ny generation, som skal sikre brugbare forbrugerindsigter trods hullede datasæt. Inden den 1. juli 2023 skal vi alle have rykket Universal-pløkkerne op og flyttet til Google Analytics 4, men selvom der er længe til, gør man klogt i at begynde konverteringen allerede i dag. Eller i morgen.

ga4_6


Har du trykket på knappen?

“Switch to Google Analytics 4”. Skal, skal ikke?

Du har måske været ved at trykke på knappen, men så tøvet. Hvorfor ændre noget, der allerede fungerer? Det korte svar er: tilpasning og optimering. Det lange svar er lidt længere og handler både om teknologisk opgør, politik og en fremtid med endnu mere privacy.

Google Analytics Universal pensionerer og starter nyt kapitel som Google Analytics 4 (GA4). GA4 er altså den nyeste version af Google Analytics (GA), og en platform, som alle os, som fortsat gerne vil have data fra vores website, skal have konverteret til inden juli måned 2023. Vores anbefaling er dog, at jo før du får opsat din nye GA4 konto, jo bedre. Når den endelige overgang til det nye system en dag skal laves, starter du nemlig ikke helt fra bunden, da den allerede har opsamlet værdifuld data.

Med overgangen til GA4 lurende lige rundt om hjørnet har vi prøvet at skære Googles opgraderede version helt ind til benet og skrabet overflødige buzzwords og tech tingel-tangel fra, så du kan stå med åben favn, når første bølge af en fremtid med færre forbrugerindsigter rammer Google-brugerne. 

 

ga4_1


Værktøjet til en digital fremtid med mere privatliv

Vores interageren med platforme og digitale touchpoints er stigende. Med de teknologiske muligheder for dataindsamling, vi ser i dag, har virksomheder adgang til uendelige mængder værdifuld information om internetbrugere, hvilket har fået flere og flere virksomheder til at investere i analytics. Derfor har Google Analytics sat sig for at være virksomhedernes yndlingsværktøj til at måle på deres marketingindsatser med den nye GA4-generation.

GA4 er bygget på Googles machine learning, hvilket giver et automatisk og bedre helhedsbillede af kundernes rejse på tværs af touchpoints og platforme fra web til apps. Derudover er den nye udgave designet til at kunne tilpasses fremtidens digitale liv, som de klogeste Google-hoveder har spået til at byde på en mere hullet forbrugerindsigt, da slutforbrugerens privathed bliver mere og mere top of mind.

Og brugernes online privacy er måske heller ikke et helt dumt sted for Google at sætte ind, eftersom både Østrig og Frankrig har erklæret deres metoder for dataindsamling ulovlige ud fra europæiske GDPR-principper. Det kan du læse mere om her.

 

ga4_3


En udsigt til bedre indsigt

Sammen med Facebook er Google stærkt afhængig af brugen af cookies, som stadig udgør en væsentlig del af tracking i dag. Den måde at indhente oplysninger bliver dog i allerhøjeste grad udfordret - og løbende udfaset - af det politiske og teknologiske opgør. Derfor er den nye opdatering tilpasset mindre online brugergenkendelse og mere privacy. Med GA4 tilgodeses ikke kun forbrugere og politikeres krav om færre cookies, men den pålidelige tracking på tværs af enheder og ejendomme har også en effekt på webanalyser. 

Med GA4 kan Google arbejde med et såkaldt “mixed dataset”, hvor vi kan udtrække to forskellige datasæt baseret på brugerens samtykke om pålæggelse af cookies. For brugere som har givet samtykke, har vi én form for datasæt. For brugere som ikke har, har vi et andet, mere hullet og fragmenteret, datasæt. Og det er de huller, Google i fremtiden vil kunne udfylde gennem Machine Learning Modelling, som er de nye genkendelsesteknologier i Analytics. 

Hvad udfasningen af cookies betyder for virksomheden og forbrugeren har vi skrevet mere om i blogindlægget her, hvor vores vores Marketing Automation ekspert taler varmt om en fornyet “gammeldags” marketing-fremtid med kundens oplevelse og rettigheder i centrum.

 

ga4_4


Googles Generøse Gavebod

GA4 er en kombination af GA Universal og GA Firebase. Hvor Universal er drevet af cookie-baserede data-input (sidevisninger, kliks, bounce rate.. you know the drill), er Firebase drevet af event-data. Der har derfor været en større barriere i at forene de to platforme, da de er drevet af forskellige datamodeller. GA4 adskiller sig fra den gamle version ved at arbejde med event-drevet data og kombinere data fra både apps og websites.

Helt overordnet er data-fundamentet blevet ændret. Hvor GA Universal er baseret på sidevisninger, er begivenheder blevet fundamentet for GA4. Begivenhederne er markant anderledes i struktur og taksonomi, hvilket påvirker måden, hvorpå data bliver modtaget, analyseret og integreret med tredjepartsløsninger. Helt kort kan den nye datastruktur derfor koges ned til en forandring i modtagelsen og leveringen af data.

Med et eventbaseret Google Analytics får vi som brugere større mulighed for at arbejde med data retroaktivt, hvilket betyder at data har gyldighed tilbage i tiden. På den måde kan vi, ved at have dataene i Analytics, bl.a. sætte konverteringstragte op bagudrettet. Derudover er mulighederne for at kombinere metrikker og dimensioner også blevet større.

GA4’s AI-baserede machine learning gør det tilmed lettere at lave forudseende analyser, tracke uden brug af cookies og på kryds og tværs af digitale enheder. Og oven i hatten får vi forbedret tilskrivningsmodellering og automatiserede indsigter. Man må sige Google har været generøse.

Netop fordi GA4 fungerer mere retroaktivt, er det ekstra vigtigt at få det sat op allerede nu, så systemet kan tracke værdifuld data, som du så kan bruge, når Google tvinger dig over i GA4 næste år. På den måde får du et større data-forspring på fremtidens tracking-metoder, jo tidligere du får trykket på knappen.

 

ga4_5

 

Hvordan opsætter jeg Google Analytics 4?

Ét klik på én knap kan selvfølgelig ikke gøre det. Det er lidt mere kompliceret end det. Heldigvis for os alle har Google lavet en 12-step guide, som hjælper GA Universal brugere med at flytte til GA4. Find Googles guide til opsætning af det nye GA4 her: https://support.google.com/analytics/answer/10759417 

Og til dig som har arbejdet med Google Tag Manager, kan du følge Googles YouTube guide her: https://www.youtube.com/watch?v=-J4feudVguc

Er det ikke dig, der sidder i den varme Analytics-stol, kan du i stedet prikke chefen på skulderen og sige, at Analytics brugere har indtil 1. juli 2023 til at flytte deres konto til GA4 - noget som man med fordel allerede kan gøre i dag, så den gamle GA Universal og GA4 kan køre sideløbende i en periode. 

Den nye version af Google Analytics er stadig under udvikling, så du vil opleve gradvise tilføjelser af features og generelle ændringer.

Hvis du og din virksomhed har brug for hjælp til eller rådgivning i opsætningen af Google Analytics 4 - og de fordele og ulemper det bringer med sig - så ræk endelig ud til min kollega Mikkel og få svar på, hvordan vi kan assistere jer.

 

 

Læs flere af vores blogindlæg

Flere indlæg