Skip to content

Alternativerne til Google Analytics har aldrig været så gode som nu

For alle os, der arbejder med at måle effekten af annoncer, analysere brugerrejser og generelt forbedre websites og apps, har de sidste par år været præget af usikkerhed og diskussioner om de værktøjer, vi bruger til dataindsamling og analyse. Ord og begreber som GDPR, Schrems II, cookie-bannere, NYOB, dataretention og SCC skaber uro i mange organisationer. Det kan fjerne fokus fra det, man virkelig ønsker at arbejde med. Dertil kommer, at den eksisterende version af Google Analytics er ved at blive udfaset, og mange skifter mere eller mindre frivilligt til version 4.

Hos Knowit har vi fået mange henvendelser fra både store og små kunder, der undrer sig over, hvad de skal gøre. Primært drejer det sig om, hvorvidt Google Analytics er lovligt at bruge eller ej, men også om der findes alternative værktøjer derude. Vi vil ikke gå ind i diskussionen om lovligheden denne gang - det har vi nemlig allerede gjort i blogindlægget her, hvor vi kommer ind på, hvordan man som dansk virksomhed kan forberede sig bedst muligt på en mere data-opmærksom fremtid. Det er dog interessant at se nærmere på alternativerne til Google Analytics og fremlægge nogle overvejelser om, hvordan en organisation kan gribe de nye omstændigheder an.

Vi anbefaler en trinvis fremgangsmåde, hvor man stiller følgende spørgsmål:

  1. Har vi brug for et analyseværktøj?
  2. Hvilken type organisation er vi?
  3. Hvilke muligheder har vi at vælge imellem?

 

GA4_1

 

Har vi brug for et analyseværktøj?

Det første spørgsmål, man skal stille sig selv, er, om der virkelig er brug for et værktøj til overvågning af et websted og/eller en app. Et dataindsamlings- og analyseværktøj er ikke i kategorien "installer og glem", men kræver opfølgning og regelmæssig justering for at have nogen værdi. Desuden skal nogen i organisationen rent faktisk have brug for eller interesse i de indsamlede data for at få gavn af at have værktøjet. Hvis ingen i din organisation i øjeblikket har åbnet Google Analytics, er det sandsynligt, at du ikke har et behov for et sådant værktøj.

Hvis du stadig mener, at du har brug for et analyseværktøj, nu eller i fremtiden, skal du arbejde sammen med din organisation og forberede grundlaget for at gøre værdifuld brug af et sådant værktøj, før du går videre til næste spørgsmål.

 

Hvilken type organisation er vi?

Vi kan helt enkelt skelne mellem virksomheder, der annoncerer for at tiltrække brugere til deres websted, og virksomheder/organisationer, der ikke annoncerer. Ofte er denne opdeling mellem kommercielle organisationer på den ene side og offentlige/ikke-kommercielle organisationer på den anden side. Men dette er ikke en naturlov, og der er eksempler på undtagelser.

Hvis dit websted er en vigtig del af din organisations indtægtskilde, har du brug for et analyseværktøj, der kan hjælpe dig med at optimere dit marketingmix og de brugerrejser, som dine kunder møder på dit websted. Mange websites hører ikke til denne kategori. Ikke-kommercielle websteder slipper for mange af de problemer, som kommercielle websteder har at gøre med, og kan derfor vurdere værktøjer ud fra andre kriterier.

Annoncerende virksomheder har ofte et forhold til tredjepartsplatforme såsom Google Marketing Platform, Facebook Ads, LinkedIn Ads og Snapchat Ads. I sådanne tilfælde bør analyseværktøjet have god støtte til kampagnemåling og måske også opbygning af målgruppe.

Pointen er, at jeres organisatoriske setup har stor indflydelse på, hvilke analyseværktøjer I bør vælge. Uanset om man markedsfører sig betalt, organisk eller slet ikke, så har man et budskab, man gerne vil formidle bedst muligt - og til det er et godt analyseværktøj den sikre, datadrevne vej til forbedring.

 

Hvilke muligheder har vi at vælge imellem?

Der er mange værktøjer at vælge imellem, og markedet er ganske uoverskueligt, selv for dem af os, der arbejder med dette på fuld tid. For at sortere i valgmulighederne af værktøjer til analyse og dataindsamling synes vi, at det giver mening at opdele værktøjerne i 3 overordnede kategorier:

Traditionelle webanalyseværktøjer

Det er de værktøjer, vi kender mest til, og som har været på markedet i lang tid. De er forholdsvis nemme at bruge og har mulighed for at tilpasse dataindsamling og rapportering på en god måde. Man ser typisk på sidevisninger og besøg. Tidligere versioner af Google Analytics (tidligere GA4) eller Piwik Pro er eksempler på værktøjer i denne kategori.

Forenklede værktøjer

Dette er en kategori, der er steget meget i popularitet. Disse værktøjer har udeladt meget af det, der findes i traditionelle webanalyseværktøjer som Google Analytics. Værktøjer i denne kategori er enkle at bruge, koster ikke meget og er nemme at installere. Ulempen er, at du ofte ikke kan tilpasse dem. Plausible og Visitor Analytics er eksempler i denne kategori.

Bruger- og begivenhedsbaserede værktøjer

Dette er den retning, som Google Analytics 4 har taget, og har en anden tilgang end de traditionelle værktøjer. Disse værktøjer er brugercentrerede og er tilpasset moderne websites med javascript-baserede frameworks samt apps. Amplitude og Mixpanel er to andre værktøjer i denne kategori ud over GA4.

Værktøjer at vælge imellem - opsummeret

Her er de, vi opfatter som de mest almindelige værktøjer på markedet opsummeret i en tabel:

3typesAlle værktøjerne i tabellen har deres styrker og svagheder, og nogle er mere velegnede til visse typer organisationer end andre. For virksomheder der driver salg på deres website og derfor også annoncerer, vil Google Analytics 4 sandsynligvis fremstå som det mest naturlige og bedste valg. Men det kræver en god og veldokumenteret vurdering, før du kan begynde at bruge GA4.

 

Vores favoritter

For at gøre det lettere at starte rejsen med at vælge et værktøj har vi opsummeret vores seks favoritter. Som det fremgår af tabellen ovenfor, er der mange varianter at vælge imellem. Hver har sine fordele og ulemper, og det er vigtigt at gennemtænke din organisations behov, før du begynder udvælgelsesprocessen. Hvis du har mange ressourcer og driver omfattende e-handel, er kravene helt anderledes, end hvis du er en kommune med et informationswebsite eller en lille virksomhed med et simpelt website og en kontaktformular.

Artboard 4 copy 8 (1)

 

Når det kommer til processen med at vælge værktøj, har vi nogle overvejelser, som vi gerne vil dele med dig her til sidst.

I tabellen har vi inkluderet nogle generelle overvejelser i forbindelse med GDPR. Det er vigtigt at bemærke, at GDPR-overholdelse afhænger mere af opsætningen og brugen af værktøjet end af selve værktøjet. Men det er klart, at nogle værktøjer er nemmere at konfigurere, så de vil være nemmere end andre at få styr på.

Når det kommer til det måske mest kendte værktøj, Google Analytics, er der ingen tvivl om, at det er et fantastisk produkt, der giver utrolig meget indsigt og analyse. Men det er måske ikke det produkt, som din virksomhed har brug for. Det kan sagtens være, at det er et af de andre værktøjer, der løser dine behov bedre og mere omkostningseffektivt.

Det er muligt at få hjælp til både at vælge værktøj, til at flytte mellem værktøjer og til at opsætte et nyt værktøj. Hos Knowit har vi erfaring med alt dette. I øjeblikket hjælper vi mange af vores kunder med at foretage vurderinger af, hvorvidt de skal flytte til GA4 samt hjælper med selve opgraderingen og overgangen for dem, der ønsker at opgradere.

Vi hjælper også kunderne med at finde det rigtige værktøj, der passer bedst til deres behov, og med at foretage sikkerhedsvurderinger i forbindelse med anskaffelse, opsætning og opstart af nye værktøjer. Vi hjælper også gerne med at flytte mellem værktøjer.



Hvis det ikke allerede skulle være tydeligt, står mine data-nørdede kolleger og jeg altså klar til at give en kyndig hånd med – om du er i beslutningsfasen eller er klar til at komme i gang med et af værktøjerne.

Fang mig her eller prik til min kollega Jon, så sørger han for, at du kommer til at snakke med den, der allerbedst kan varetage din virksomheds behov.