Tiltroen til kunstig intelligens er stadig stor, selv om nyhedens interesse er ved at lægge sig. En af vejene ind i selv mindre organisationer er AI-applikationer, der fokuserer på at løse et givet problem. Det må bare ikke blive en black box.
Digitalisering skaber nye muligheder for borgerne og samfundet. Hver dag bruger millioner af mennesker nye løsninger fra Knowit. På denne måde hjælper vores kunder til mere demokrati, bedre sundhed og liv i en verden med mange udfordringer.
Tiltroen til kunstig intelligens er stadig stor, selv om nyhedens interesse er ved at lægge sig. En af vejene ind i selv mindre organisationer er AI-applikationer, der fokuserer på at løse et givet problem. Det må bare ikke blive en black box.
Denne generation blev født, efter at internettet blev mainstream. De ældste var omkring 10 år, da iPhonen blev introduceret. For dem er verden lige så meget en legeplads som en arbejdsplads. Hvis du vil fange deres interesse, har du under ti sekunder til det.
Data, software og kunstig intelligens er det nye sort - også langt uden for it-folkets rækker. Men hvis man skal udnytte potentialet, skal tøvende, distanceret og tvivlende tilgang i ledelsen afløses af ”all-in”. Vi skal alle lære noget nyt, og vi skal bidrage til at udvikle morgendagens samarbejde mellem menneske og software.
Vores kerneprodukt er kundeoplevelsen for kunder i 20 lande, siger CEO Torgeir Letting i Compello og forklarer, hvordan de hjælper virksomheder med at digitalisere og automatisere faktureringsprocesser.
Meget tyder på at mindre og mellemstore danske virksomheder har en udfordring, når det kommer til digital forretningsudvikling. Vejen går over et opgør med tre kulturelle barrierer.
Datadrevne kundeoplevelser står lige nu allerøverst på CEO'ens liste over forventninger til CMO'en. Har du ikke fået styr på dine kundedata, så er det nu, hvis din kunderejse skal strømlines på tværs af kanaler og processer.
Vil vi virkelig her i det herrens år 2020 stadig smykke os med farverige teknologiske lånefjer uden at have taget de ledelsesmæssige armbøjninger og gjort de forretningsmæssige knæløft?
Virksomhederne bygger digitale kundeoplevelser som aldrig før. Men i forhold til for to-tre år siden er digitalisering gledet ud af mediebilledet. Jeg tror, at det handler om vores tømmermænd med tech-giganternes magtmonopoler.
Data rummer potentialet til at forstå den individuelle kunde og reagere passende. Det er i al sin rørende enkelhed årsagen til, at analytics og AI sætter dagsordenen. Den funktionsopdelte organisation kan ikke svare på kundeoplevelsens centrale udfordringer.
Prognoserne spår AI, voice og chatbotter en voldsom vækst. Det handler om, at kundeservice flytter over på nye og mere dynamiske dataplatforme. Det kan forekomme uoverskueligt, men så kan man jo starte med en intern chatbot til medarbejderne.
Vi vælter os i det, som amerikanerne kalder ’dark data’. Det svarer en smule til, at støvlerne klistrer fast i guld, mens vi leder efter det med hakke og skovl.
De agile metoder minder om den ledelsesstil, som skal klare os gennem krisen. Derfor kan it-direktøren og de agilt erfarne nu virkeligt lære fra sig. Og når krisen er ovre, skal der holdes fast.
Har du også fået nok? Hvor ville ens erhvervsliv dog være meget lettere, hvis vi slap for alle interne og eksterne kunder med deres krav og behov.
Efter adskillige årtier i it-branchen kan jeg konstatere, at vi til stadighed ser nyopsætninger af det klassiske drama (med stærke elementer af tragedie), som handler om relationen mellem it og forretning. Nu med CDO og agile påfuglefjer.