Små hints og hacks kan være afgørende for, om din virksomhed ranker i top eller bund i SoMe-feedet. I dette blogindlæg får du tips til 7 konkrete knapper, du kan skrue på, som får dine annoncepriser til at falde, eller ligefrem får dine organiske opslag til at svømme til overfladen.
Suk. Den evige drøm om at forstå algoritmerne bag de sociale medier.
Det er som at spille poker med Facebook, LinkedIn og Youtube.
De har som regel de stærkeste kort på hånden. Og de holder kortene helt tæt. Hvilket ikke gør det spor nemt at fordele sine chips.
En sjælden gang imellem giver de dog et hint.
Og det er netop de små hints og hacks, der kan være afgørende for, om din virksomhed ranker i top eller bund i SoMe-feedet.
I dette blogindlæg får du tips til 7 konkrete knapper, du kan skrue på, som får dine annoncepriser til at falde, eller ligefrem får dine organiske opslag til at svømme til overfladen.
Algoritmer er komplicerede datamodeller, der sørger for, at alt indhold på f.eks. Facebook ikke bare bliver vist kronologisk fra den ene ende til den anden – men derimod bliver doseret på den måde, som Facebook bestemmer.
SoMe-mastodonterne forsøger kort sagt at please deres brugere, og lade det mest relevante indhold strømme til tops – særligt udvalgt til hver enkelt person.
For gider du at få smasket udførlige hæklevideoer i hovedet, hvis du interesserer dig for at køre mountainbike? Eller få vist annoncer fra Mash, hvis du er vegetar?
Nope.
Hver platform har som udgangspunkt deres egen algoritme. Og de ændrer sig hele tiden. Men der er alligevel nogle faste knapper, du kan skrue på for at ranke øverst i SoMe-feedet.
De er bestemt af nogle grundregler såsom:
Godt så. Lad os springe let og elegant over denne pointe, inden du får ondt i nakken af at nikke ”ja ja, det ved jeg godt”.
Et opslag du kan være sikker på, at algoritmerne belønner, er et opslag med højt engagement (klik, likes, kommentarer, delinger, gemte opslag osv.)
Hver eneste interaktion fra brugerne skaber en sneboldeffekt, så dit opslag når længere ud.
Og en af de nemmeste måder at skubbe snebolden i gang er at stille brugerne et spørgsmål.
”Hvilken er din favorit?”
”Kan du gætte antallet?”
”Hvad er din erfaring?”
Denne form for call-to-action er samtidig involverende og opbygger dialog med din målgruppe.
Et andet trick er at lave et opslag, der har til formål at blive delt med venner – f.eks. ved at visualisere en relaterbar situation og spørge ”Kender du typen?”.
Algoritmerne belønner nemlig både tags, men faktisk også delinger via Messenger / privatbeskeder på de fleste platforme.
Andre eksempler på opslagstyper, der booster engagementet:
Det er ingen hemmelighed, at alle sociale medier hungrer efter at få deres brugere til at blive på platformen så lang tid som muligt.
Så når du linker til en konkurrent, din hjemmeside eller en blog, så nedsætter algoritmen dit reach (dog kun dit organiske).
Av.
Og især hvis du bruger en clickbait-agtig overskrift (Jep, det kan algoritmerne godt opfange).
En snedig lille workaround er derfor at tilføje dit link i kommentarfeltet i stedet for i selve opslaget. Det er (i skrivende stund) stadig en effektiv måde at ”snyde” algoritmen. Og det er sikkert et fænomen, du allerede har set på især LinkedIn, hvor brugerne flittigt henviser til ”link i kommentarfelt”.
Det lille trick kan øge dit reach med op mod 100-200%!
Det betyder dog ikke, at du aldrig må lave linkopslag. Sørg blot for at du holder denne type opslag på under ca. 20%. Hvis 80% af dit indhold er native og egenproduceret undgår du at blive straffet af algoritmerne.
Laver du deciderede trafik-annoncer, vil du dog som udgangspunkt ikke opleve et fald i reach. Trafik til en ekstern side er trods alt formålet med dette annonceformat, og noget du betaler dig til.
4. Lav mere native videoindhold
Det er en udbredt myte, at videoer pr automatik belønnes mere af algoritmerne end eksempelvis et statisk billede. Når du alligevel ofte vil opleve en bedre performance på videoformatet, så er det forbundet med, at videoer både skaber blikfang, er lettere at konsumere og er mere engagerende for os.
Facebook, Twitter mfl. har derfor været ude eksplicit og italesætte vigtigheden af, at brands producerer mere videoindhold.
Og vil du have et ekstra boost fra algoritmerne, så start videoen med et hook – f.eks. et løfte om et værdifuldt tip, der kommer sidst i videoen. Algoritmerne belønner nemlig ”time spend on content”.
Dernæst er måden, du rent teknisk poster dine videoer det, der sikrer dig det vindende karatespark. Spring aldrig over hvor gærdet af lavest ved at uploade din fine nye video på youtube, og så derefter dele linket på både Facebook, LinkedIn og Twitter.
De sociale medier straffer som sagt outbound links, så husk altid at uploade dine videoer direkte på hver enkelt platform.
En simpel men vigtig regel.
Tidspunktet du poster dine opslag er af afgørende betydning for, hvor meget engagement dit indhold får.
Formår du at ramme lige præcis det sweet spot på døgnet eller ugedagen, hvor din målgruppe er mest aktiv. Ja så siger det sig selv. Chancen for en sneboldeffekt forstærkes.
Der findes adskillige infografikker og sider, der kan give dig overblik over, hvad de optimale tidspunkter er for hver platform.
Se fe.ks. disse oversigter fra Sprout Social og SocialMediaToday.
Oversigterne er dog kun vejledende. Den sikre måde at finde ud af, hvornår netop din målgruppe er online er at teste dig frem og holde øje med den krudttønde af data, der gemmer sig under faner, der lyder noget i retningen af ”Page insights” / ”Nøgletal” / og lign.
Her kan du på de fleste platforme få vist en detaljeret graf over, hvornår dine følgere er mest aktive.
Det perfekte tidspunkt er ligegyldigt, hvis du kun poster én gang om måneden. Algoritmerne belønner nemlig profiler, der poster kontinuerligt.
Og hvad vil kontinuerligt så sige?
Der er desværre ingen regler for den optimale frekvens på tværs af platforme, da du f.eks. skal poste oftere på Twitter end LinkedIn. En god tommelfingerregel er dog minimum tre gange om ugen, så du løbende holder dig synlig i brugernes feed.
Algoritmen rangerer nemlig dugfriske og mere aktuelle post højere end gamle opslag.
Men…
Det kræver selvfølgelig, at du har indhold, der er værd at dele.
Hvis du skyder en masse indhold afsted af lav kvalitet, så har din indsats den modsatte effekt. Algoritmen vil ranke dig nederst i det bundløse hav, fordi du bombarderer dine følgere med intetsigende content, som ingen gider at interagere med.
Så strukturér og spred kvalitetsindhold ligeligt ud over hele måneden.
Der går mange rygter om, at der eksisterer en såkaldt golden hour på de sociale medier. Den afgørende time efter du har publiceret dit opslag.
Her er det make it or break it.
Helt simplificeret kører algoritmerne en række tests den første time, hvor dit opslag bliver vist til relevante brugere. Reagerer de positivt på opslaget, så får dit opslag en høj nok Super Mario-score til at køre videre til de næste tests, og blive vist til endnu flere personer.
Men får dit opslag ikke hældt nok nitro på engagementsmotoren i løbet af den første time. Ja så…
Game over.
Dit opslag begrænses eller ser måske slet ikke dagens lys igen.
Uanset om denne golden hour eksisterer, eller om der måske er tale om de første 2-3 timer, så er det et fact, at aktiviteten i begyndelsen er altafgørende for opslagets organiske succes.
Og måden, du øger din chance for succes, er ikke er klikke ”post”, glemme alt om opslaget og så hoppe videre til en anden opgave på din to-do.
Jo mere du interagerer med brugerne (lige efter du har postet), jo højere vil dit opslag ranke.
Vær derfor ekstra hurtig på tastaturet med at besvare kommentarer de første par timer – og brug også tiden på at være aktiv på dine følgeres opslag.
Når du går i en naturlig dialog med brugerne ved bl.a. at like og kommentere, øger du sandsynligheden for, at de også finder det naturligt at interagere med dig på dine opslag.