I en verden, der ofte kræver konformitet og accept af “det er godt nok”, kan nysgerrighed være kraften der driver en revolution. Nysgerrighed er motoren bag vækst og det hemmelige våben, som alle højtydende virksomheder benytter sig af. Alligevel har vi en tendens til at kvæle vores nysgerrighed i samarbejdets navn og ofte accepterer vi at nøjes med “godt nok” for at undgå uenighed. Middelmådighed – Vi har brug for en ny tilgang.
Mange af de virksomheder, vi møder hos Knowit, har brug for at træde i karakter med en ny tilgang og strategi for AI som en katalysator for forretningsudvikling. Her er forslag til tilgange:
Med nutidens ChatGPT kan vi opsætte AI Bots, som har personligheder og bias, når det gælder meninger og adfærd. De kan trænes til at være udfordrende eller positive, skeptiske eller støttende, alt sammen for at vække vores egen evne til refleksion og slå “auto-pilot" fra.
Vælg ubehaget ved forandring. Din hjerne gør alt, hvad den kan for at spare energi! Rutiner dræber kreativitet. Eksperimenter med nye retninger og udforsk, hvordan AI kan hjælpe dig med at træffe bedre beslutninger.
Eksperimenter uden frygt for at fejle. Træd ud af din komfortzone og ind i spændingen ved det uvisse. AI har ikke altid ret. Prøv nye perspektiver, selvom de kan synes uafhængige eller helt skøre.
Drop undskyldningerne og tag ejerskab over AI. Gem dig ikke bagved “jeg har allerede alle de svar, jeg leder efter” eller “det er snyd”.
Hvad fascinerer dig, og hvordan kan du udvikle det med AI? Udfordr sandheder og antagelser. Søg efter svar.
Nysgerrighed er en aktiv stræben efter viden og forståelse. At være lærevillige, er måske den fineste egenskab, jeg kender til. Stil spørgsmål i stedet for blot at acceptere etablerede sandheder eller antage noget som rigtig eller forkert. Nysgerrighed kan føre os så langt, som vi vil.
Så... Giv slip på din indre skeptiker ved næste stop, udfordre din virksomheds mest hærdede overbevisninger, og omfavn kraften ved at være nysgerrig!
Hvordan kan vi tilpasse os det nye AI-paradigme? Start med at tage fat på din virksomheds dybtliggende “arvæv”, som er de overbevisninger, der stammer fra tidligere negative oplevelser og som ofte er de sværeste at ændre på. Hvad er din organisations største arvæv?
Med det rette mindset kan AI blive en uvurderlig hjælper for små og store virksomheder i enhver branche. Er du klar til at udfordre dine bias og give AI en chance? Kontakt os – vi kan hjælpe dig med at skabe den rigtige løsning for dig og din virksomhed.
Oprindelig skrevet af Torbjörn Lindgren, Director - AI & Transformation