Meget af det SEO-arbejde, som de fleste virksomheder udarbejder i dag, har nærmest ingen langvarig effekt. Det mener Martin Nordby, der er SEO-specialist hos Knowit Experience Oslo. Søgemaskinernes konstante ændring af spillereglerne kræver, at du tænker nyt og anderledes, hvis du vil have det fulde ud af din SEO-indsats.
Søgemaskinerne er i konstant udvikling. Rådene fra os SEO-specialister har en tendens til at ændre sig over tid. Sådan skal det ikke være. Hvis det skal lykkes at gøre organisk trafik til en mere stabil og forudsigelig kilde til brugere og omsætning, skal vi stoppe med at optimere til søgemaskinerne og i stedet fokusere på brugerne.
OK. Vi skal ikke stoppe med at optimere til søgemaskinerne, men det at arbejde med SEO skal indeholde mere end blot søgemaskineoptimering. Lad os uddybe det.
SEO har længe handlet om:
Man producerer tekst og metadata ud fra indsigt i søgeadfærd, og forsøger at tilegne sig links og optimering af den tekniske platform. Vi kan kalde dette traditionel SEO. Præmisleverandøren er søgemaskinen. Praksis ligger i navnet - søgemaskineoptimering - vi optimerer til søgemaskinerne.
Men i dag ser vi, at sider rangerer rigtig godt på Google, uden at de traditionelle SEO-principper bliver fulgt til punkt og prikke. Produktsider der ikke er teknisk optimerede rangerer øverst. Kategorisider med næsten intet tekstindhold slår konkurrenterne ud af spil. Artikler, der er optimeret til andre søgeord end dem, vi søger efter, ryger til tops. Hvad er der sket?
Algoritmeopdateringer
Søgemaskinerne, herunder Google først og fremmest, har udviklet sig enormt de seneste år. Løbende opdateringer af algoritmen og introduktionen af maskinlæring og kunstig intelligens, har nu større betydning for, hvordan Google fungerer og hvilke resultater, vi får præsenteret for brugerne.
I al sin enkelthed er Google gået fra at scanne indhold og matche søgeord til at fortolke indhold og forstå hensigten bag en søgning.
Resultatet er, at vi hele tiden får bedre og mere relevante resultater, der svarer til præcis det, vi søgte, præsenteret på en tiltalende og brugervenlig måde.
Google vil være den bedste søgemaskine. Den bedste søgemaskine skal give de bedste resultater til os brugere. For at levere de bedste resultater skal Google løbende udvikle sig og forbedre kvaliteten og relevansen af de resultater, vi får.
Er det bedste resultat for dig en side, der har gjort alt rigtigt for at rangere på det, du lige har søgt efter, men som måske ikke giver dig de svar, du ønsker, og derudover har en dårlig brugeroplevelse?
Eller er det bedste resultat et websted, der forstår, hvad du virkelig leder efter? En side, der opfylder dine ønsker og behov, og som hundredvis af andre brugere også vælger og gerne anbefaler, og måske taler om på sociale medier, simpelthen fordi det er en god hjemmeside?
Google giver os i stigende grad sidstnævnte. Dette kommer til udtryk i Googles øgede fokus på brugervenlighed.
Google har introduceret en række rankingfaktorer, der har til formål at belønne hjemmesider med en god brugeroplevelse. Google vurderer eksempelvis en hjemmeside ud fra, hvorvidt den er nem at bruge på mobile enheder, og om den loader hurtigt og uden et unødvendigt højt dataforbrug for brugeren.
Endelig har Google introduceret tre metrikker kaldet Core Web Vitals. Disse metrikker er Googles forsøg på at kvantificere den gode brugeroplevelse. Metrikkerne måler, hvor hurtigt en hjemmesides primære indhold loades, hvor hurtigt selve loadprocessen går i gang, samt om elementer flytter sig efter load.
Der vil formentlig komme flere initiativer som disse i fremtiden, da Google fortsat bruger mange ressourcer på at understøtte forbedret brugervenlighed med nye værktøjer og dokumentation.
For at få succes med søgemaskineoptimering i dag og i morgen skal vi ændre strategi. Vi skal se udenom søgemaskiner og søgeord og sætte brugeren i fokus.
“For at optimere for crawlerne skal vi i stedet for fokusere på søgeoplevelsen”
Vi skal se ud over den ensidige jagt på placeringer og organisk trafik og hellere arbejde på at skabe relevant og meningsfuld trafik.
I stedet for at forfølge søgemaskineoptimering, skal vi nu øve os på søgeoplevelsesoptimering. Udtrykket er ikke nyt, men få har taget det til sig. Det handler om at tænke brugerfokuseret versus søgemaskinefokuseret.
Det er jo brugere, vi skal nå, ikke tal.
Har du nogensinde hørt om brugeroplevelse? Selvfølgelig har du det. Begrebet bruges til at sige noget om den samlede oplevelse en bruger oplever i mødet med for eksempel et produkt eller en hjemmeside.
Har du nogensinde hørt om søgeoplevelse? Vi bruger udtrykket til at sige noget om den samlede oplevelse en bruger oplever på rejsen fra søgemaskine til indkøbskurv.
Så hvordan optimerer du din søgeoplevelse? Svaret ligger i holistisk SEO.
Holistisk SEO er en tilgang, hvor du arbejder med at forbedre alle aspekter af en hjemmeside og indkøbsrejsen, med det mål at skabe den bedste helhedsoplevelse for brugeren.
Traditionel SEO med optimering af indhold, links og teknisk kvalitet er stadig vigtig, men inden for holistisk SEO er hovedmålet at levere reel værdi til brugerne ved at adressere deres behov og hensigter.
Opgaven er ikke kun at skaffe så mange brugere som muligt, men at få de rigtige brugere og sikre, at de også konverterer til kunder.
For at lykkes med dette skal alle discipliner, lige fra udvikling til markedsføring, være en del af SEO-strategien.
Lad os så give nogle eksempler på, hvordan man har en holistisk tilgang i SEO-arbejde:
De valg en udvikler træffer kan have stor indflydelse på, hvordan en hjemmeside klarer sig organisk. Derfor er det en fordel, hvis du kan drøfte server, CMS, funktionalitet og ydeevne inden vigtige valg træffes.
Design er afgørende for gode købsrejser og hjemmesiders evne til at konvertere. Indsigt i brugernes søgeadfærd og vigtige SEO-principper bør medtages, før designet låses og arbejdet påbegyndes.
Analytikere sidder på enorme mængder information. Lykkes man med at udtrække og aktivere værdifuld data om for eksempel brugsmønstre eller engagement, sidder man på en guldmine for at skabe en solid organisk strategi.
En øget forståelse for, hvad brugerne egentligt efterspørger vil kunne højne kvaliteten af formularer, landingssider og check-out processer, hvilket er værdifuldt at tage med sig ind i arbejdet med CRO.
Indhold er stadig kongen – nu i endnu højere grad end før. Inden for holistisk SEO er selve indholdet det vigtigste produkt, man leverer. Både arkitektur, strategi og produktion skal tage udgangspunkt i brugernes ønsker og behov, og ikke komme fra internt i organisationen.
At udnytte synergier mellem betalt og organisk søgning vil være en oplagt opgave. Netop fordi det er med til at skabe gode oplevelser for brugerne. Arbejd med kvalitetsscoren og lad de to aktiviteter supplere hinanden. Giv brugerne, hvad de vil have, hvor de er, når de vil have det.
Selvom Google ikke lægger vægt på, hvor mange følgere du har, skal SEO- og SoMe-strategierne være gensidigt inkluderende. Krydsdistribution af indhold er afgørende for succes. Indhold, der resonerer godt med brugere på én kanal, kan blive yderligere forstærket på en anden. Forståelse for brugernes forventning og intention skal tænkes ind i planerne for indholdsproduktion.
Listen over tilstødende fagfelter er lang, og disse er blot nogle få eksempler. Det er i en holistisk tilgang vigtigt at tænke bredt, se muligheder, inddrage og understøtte alle fagfelter og discipliner fra udvikling til markedsføring. Alle trin, der har betydning for kundens oplevelse fra søgemaskine til konvertering, skal ses gennem et SEO-filter.
Hvis du formår at levere en SEO-strategi, der inkorporerer alle elementer og aspekter af en hjemmeside, vil du ikke kun kunne opleve forbedrede placeringer og mere værdifuld trafik, men du vil også skabe et bæredygtigt fundament, der vil gøre dig bedre rustet til at møde søgemaskinernes løbende udvikling.
Vil du vide mere om strategisk SEO, kan du tage fat i vores danske SEO-specialist Morten Madsen.
Hvis du bare er interesseret i generelle nyheder fra Knowit Experience, kan du skrive dig op til vores nyhedsbrev her: