Cookiens død har længe været et varmt emne i tech-verdenen. Men nu har Google lavet en U-vending, og annonceret en ændring i deres planer: 3. parts-cookies får lov til at leve. Men lover det godt nyt for din forretning eller er det blot endnu en ting at forholde sig til? Det får du svar på her.
Da nyheden brød, at Cookie-data skulle være fortid, opstod der naturligvis bred panik på tværs af bureaubranchen og annoncører. Googles nye strategi fik store implikationer for virksomheder verden over, da tredjeparts-cookies havde været en hjørnesten i digital markedsføring, som gjorde det muligt for virksomheder at levere målrettede annoncer og forstå brugeradfærd.
I den forbindelse igangsatte Google ‘Privacy Sandbox’-initiativet – en innovativ løsning, der havde det mål, at forbedre det online privatliv betydeligt, samtidig med at bevare et annoncedrevet internet, der kunne understøtte et levende økosystem af annoncører.
Initiativet Privacy Sandbox har to kerneformål:
Udfase understøttelsen af 3.parts cookies, når nye løsninger er på plads.
Reducere sporing på tværs af websteder og apps, samtidig med at online indhold og tjenester holdes gratis for alle.
Men Privacy Sandbox-API'erne kræver, at webbrowserne påtager sig en ny rolle.
For i stedet for at arbejde med begrænsede værktøjer og beskyttelser, giver API'erne en brugers browser mulighed for at handle på brugerens vegne—lokalt, på deres enhed—for at beskytte brugerens identifikationsoplysninger, mens de navigerer på internettet. Dette er en ny retning for browsere.
Det betyder, at Privacy Sandbox er Googles initiativ til at skabe en mere privat og sikker weboplevelse ved at begrænse adgangen til brugerdata, samtidig med at de bevarer annonceringens effektivitet. Privacy Sandbox bruger 1.parts data og avancerede teknologier som AI til at målrette annoncer baseret på brugernes interesser, uden at bruge 3.parts cookies.
I løbet af denne proces har Google modtaget feedback fra en bred vifte af interessenter, herunder regulatorer som UK’s Competition and Markets Authority (CMA) og Information Commissioner's Office (ICO), annoncører, webudviklere, civilsamfundet og deltagere fra branchen.
Og tidlige test fra diverse tech-virksomheder, inklusive Google selv, har indikeret, at Privacy Sandbox APIs har potentialet til at opnå disse mål. Og at den samlede ydeevne ved brug af Privacy Sandbox APIs vil forbedres over tid, efterhånden som branchen tager dem til sig.
Der er bare et enkelt men, og det er, at denne overgang kræver en del arbejde og vil have indflydelse på annoncører og andre involverede i online annoncering.
I lyset af dette foreslår Google en opdateret tilgang, der sætter brugerens ret til at vælge allerforrest. Det betyder, at i stedet for at udfase 3.parts cookies vil Google introducere en ny oplevelse i Chrome, der lader folk træffe et informeret valg, der gælder på tværs af deres web-browsing, og de vil kunne justere dette valg når som helst.
Googles nye retning med 3.parts cookies og Privacy Sandbox skaber en verden af muligheder for virksomheder, der er klar til at tilpasse sig og innovere. Og som Google Cloud Premium Partner, er vi hos Knowit klar til at hjælpe dig med at sikre, at din virksomhed drager fuld fordel af de nye muligheder.
Mere specifikt betyder denne udvikling, at vi kan tilbyde dig endnu mere sofistikerede løsninger, ved at kombinere vores dybdegående ekspertise inden for dataanalyse, AI og digital markedsføring med de nye muligheder, som Google tilbyder, og hjælpe dig med at skabe stærkere, mere målrettede kampagner, der ikke kun leverer resultater, men også respekterer dine brugeres privatliv.
Vi sætter en ære i at hjælpe vores kunder med at tilpasse sig denne nye virkelighed. Og vores mål er at sikre, at virksomheder som din ikke bare overlever, men trives i en verden, hvor tech forandres dag til dag, mens privatliv og dataetik forbliver i højsædet.
Hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at udnytte disse nye muligheder fra Google, er du velkommen til at kontakte os.
Lad os sammen skabe fremtidens digitale løsninger.