Blog | Knowit

7 tips til perfekt on-page SEO

Skrevet af Morten Madsen | Nov 29, 2023 12:02:03 PM

Når du skal skrive en god tekst til din hjemmeside, er det primære formål naturligvis at skrive en tekst, der både fænger og hjælper brugeren. 

For at din tekst skal blive fundet af brugeren, er det dog en god idé også at have SEO i tankerne, når du skriver. Med en relativ lille indsats kan du nemlig on-page optimere din tekst, hvorved den bliver meget mere SEO-venlig.

On-page SEO er optimeringer som man kan foretage direkte på siden, som hjælper din tekst med at ranke bedre på Google. I denne guide vil jeg gennemgå de 7 vigtigste ting, der skal være styr på for at din tekst bliver fundet på Google.

 

 

1. Fastslå det primære og sekundære søgeord

Fundamentet for enhver SEO-venlig tekst er at have styr på dine primære og sekundære søgeord. 

Det primære søgeord er, som navnet indikerer, det vigtigste søgeord. Det er det søgeord som flest brugere vil søge efter i Google, hvis de skulle finde det emne, du skriver om. De sekundære søgeord er relaterede søgeord til det emne, du skriver om. Det kan være andre betegnelser for emnet, hv-søgninger eller relaterede søgeord.

Skal du for eksempel skrive en artikel om fodtøj, vil dit primære søgeord muligvis være sko. Dine sekundære søgeord kunne være sneakers, vandresko, støvler osv. 

Ofte vil du have en god idé om, hvad dit primære søgeord er, da det typisk vil være det emne, du skriver om. Men har dit emne flere betegnelser eller vil du gerne vide hvilke sekundære søgeord der findes, skal du have lavet en såkaldt søgeordsanalyse.

Har du brug for hjælp til at få foretaget en søgeordsanalyse, skal du være velkommen til at række ud til os. Vi kan levere en søgeordsanalyse, der giver dig indsigt i de relevante søgeord for netop din branche.

 

2. Brug dine søgeord i overskrifter 

Nu hvor du kender dine søgeord, er det vigtigt at de også indgår i dine overskrifter og underoverskrifter. 

Dit primære søgeord bør indgå i tekstens øverste overskrift. Denne overskrift skal være en såkaldt H1-overskrift. Det er også en god idé at benytte det primære søgeord i et par af tekstens underoverskrifter. Det er ligeledes gavnligt at bruge dine sekundære søgeord i underoverskrifter, hvis du kan.

Det er vigtigt at søgeordet indgår naturligt, så det ikke virker forceret. Hvis det ødelægger flowet, at du skal presse et søgeord ind, så er det bedre at lade være. 

 

3. Vælg formatet ved at kigge på konkurrenterne

Når du skal lave on-page optimering af dine tekster er det vigtigt at ramme brugerens “intention”. Det betyder basalt set, at du skal give brugeren den type indhold, de leder efter. Bag en søgning kan der ligge mange typer intentioner. 

Intentionen kan være at brugeren gerne vil finde en guide til et emne, det kan også være at brugerne gerne vil købe en ydelse inde for det emne eller måske vil brugeren bare have en simpel definition af emnet. 

Hvordan ved man så hvad brugernes intention er? 

Hvis nu søgningen er “Iphone 13”, så kan der være mange intentioner. Det kan være brugeren vil købe, læse anmeldelser eller se features.

Intentionen kan fastslås ved at Google søgeordet og se hvad der ranker øverst. Google vil nemlig altid sørge for at møde brugerens intention bedst muligt. Hvis en guide ligger øverst, er det fordi det er det flest brugere leder efter. Hvis det er en artikel med 5 tips til x der ligger øverst, er det fordi brugerne helst vil se dette.

Så prøv altid at Google dit primære søgeord og vælg det indholdsformat, der ranker bedst. 

 

4. Lav interne links

Interne links hjælper brugerne med at finde rundt på hjemmesiden. 

Så hvis I allerede har artikler inden for samme eller et relateret emne, er det en god ide at linke til dem i din tekst. Gør det dog kun hvis det virker relevant, det skal være en service til brugeren, hvis vedkommende gerne vil vide mere. 

Link også gerne fra eventuelle relaterede artikler til din nye tekst, dermed fortæller du Google at din nye tekst er vigtig.

 

5. Skriv til brugeren - ikke til Google

Det vigtigste, din tekst skal gøre, er at hjælpe brugeren. Hvis din tekst hjælper brugeren, så vil Google også belønne det. Derfor skal du ikke gøre noget i din tekst med det formål at ranke bedre i Google, hvis det forværrer læseoplevelsen.

Mange har for eksempel hørt, at man skal bruge ens søgeord x-antal gange i teksten for at ranke godt. Det er vigtigt at have søgeordet med i teksten, men kun i det omfang det virker naturligt. Så forsøg ikke at presse det ind, hvis det virker unaturligt. 

Det samme princip gør sig også gældende i forhold til tekstens længde. Der er en positiv sammenhæng mellem et højt antal ord og gode placeringer i Google. Dette betyder dog ikke, at du skal skrive unødigt lange tekster, der keder brugeren blot for at please Google.

Skriv i stedet en præcis tekst, der grundigt afdækker emnet og hjælper brugeren. Hverken mere eller mindre. Hvis du har brug for et pejlemærke, kan du benytte tricket fra før med at Google dit primære søgeord og se hvor mange ord de bedst rangerede sider har. Dette kan du lægge dig op ad og måske gå lidt over for at vælte dem af pinden, men husk at det vigtigste er at hjælpe brugeren - ikke at få dem til at klikke væk fra din artikel på grund af din wall-of-SEO-tekst. 

 

6. Brug lister/bullets

Ligesom det er godt at skabe struktur med overskrifter, er lister og bullets også rigtig godt at benytte. 

Lister og bullets hjælper både Google og brugerne til at overskue det emne, du skriver om og er med til at gøre læseoplevelsen bedre, hvilket Google gerne vil belønne. 

 

7. Hav beskrivende filnavne og alt-tekster på billeder 

Bruger du billeder i din tekst, er dette også noget Google kigger på. Deres antagelse er, at hvis en side omhandlende et emne, har billeder der viser eller beskriver emnet, så er denne side nok mere relevant end en side uden billeder. 

Googles algoritme er endnu ikke klog nok til at se på et billede og afkode hvad det forestiller, derfor er det en god idé at hjælpe den lidt. 

Dette kan gøres ved at give billedet et beskrivende fil-navn. Så i stedet for DCS4351.jpg, kan du med fordel navngive dit billede SortIphone13.jpg, hvis det nu er Iphone du gerne vil ranke på.

Det samme gælder for billeders alt-tekster. Alt-tekster er egentlig tekst som blindes skærmlæsere kan bruge til at fortælle de blinde, hvad et billede forestiller. Dette bruger Google dog også til at finde ud af, hvad et billede viser.

Så ved at udfylde alt-tekster kan vi både gøre livet lettere for blinde og gøre Google glad.
Win-win. 

 

 

Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med at komme til tops på Googles søgeresultater!

Vi har stor erfaring med SEO og kan hjælpe dig godt på vej - hvad end du har brug for rådgivning om de tekniske aspekter af SEO eller hjælp til at få lagt en knivskarp content-strategi. 

Du kan læse mere om hvad vi kan gøre for dig her.