Du-ved-hvilken-virus har åbnet op for mere rendyrkede digitale arbejdsrutiner, hvor alt kan løses remotely med en computer og de rigtige stykker software. At finde den helt rigtige software kan imidlertid være som at finde en woke Twitter-bruger, der ikke bliver krænket på andres vegne. Derfor har vi vendt konsulent-kikkerten indad og udpeget 6 super-tools fra vores egen digitale værktøjskasse, som kan styrke online-samarbejdet og rykke dine projekter ind i det nye årti. Det er tools, der løser problemer med alt fra idéudvikling og kommunikation til dataanalyse og browser-funktionalitet, og du får det hele serveret på et digitalt sølvfad. You’re welcome.
Hvis der er én lektion, som coronakrisen har lært virksomhedsejere verden over, så er det, at remote arbejde er kommet for at blive (hjemme). Selv den mest bombastiske boomer er blevet tvunget til at bekendtgøre sig med services som Teams, Zoom og Slack. Og for mange har det fungeret bedre end forventet.
Det burde som sådan ikke komme som nogen overraskelse: Succesfulde firmaer som Basecamp, GitLab og 3drops blev alle bygget remotely helt fra bunden, og de har længe prædiket om de mange fordele ved at rykke sin arbejdsplads ud af de grå, beklumrede kontorbygninger. Helt tilbage i 2013 (det er jo hundrede år siden) skrev grundlæggerne af Basecamp en bog om remote arbejde, hvor de blandt andet fremviste resultater som faldende stress-niveauer, færre sygedage, øget effektivitet og større overblik over opgaver. Alle ingredienserne i enhver HR-chefs vådeste HR-drøm.
Alligevel har det tilsyneladende været nødvendigt med en global pandemi for at få de fleste virksomheder til faktisk at få fingeren ud af enden og stikke den i jorden i stedet for. Det er nok de færreste, der går “full remote”, men mange virksomheder har allerede erklæret, at de vil tillade deres medarbejdere at arbejde oftere hjemmefra i fremtiden.
Flere steder er 4-dages arbejdsuger endda også på post-corona-brættet, efter at en række undersøgelser af den nedsatte arbejdstid under pandemien har vist, at langt de fleste medarbejdere oplever forbedret motivation og koncentrationsevne.
Den stigende åbenhed over for remote arbejde giver god mening. Langt de fleste moderne virksomheder arbejder jo altovervejende digitalt i dag.
Mange kan egentlig klare sit arbejde med deres computer, Office-pakken og et par få fagspecifikke programmer, men hvis du hører til den mere rendyrkede digitale ende af spektret, ved du også, at der findes oceaner af digitale tools på markedet i dag. Faktisk så mange, at det kan være helt umuligt at holde styr på, hvad der er shit, og hvad der er legit. Prøv bare at søge på tools til team planning - værktøjsverdenens svar på en kinesisk fingerfælde!
Heldigvis har vi en masse knivskarpe konsulenter hos Knowit Experience, som jo faktisk har til job at rådgive i den slags. Derfor har vi spurgt repræsentanter fra vores forskellige faggrupper, hvilke tools de anser som essentielle, når der som nu arbejdes på tværs af hjemmekontorer og landegrænser.
Nå, ikke flere dikkedarer… Nu skal du få, hvad du er kommet efter: Vores anbefalinger til intet mindre end seks super-tools, som du kan bruge til at drive dine digitale projekter fremad - hvad end du bøvler med online idéudvikling, kreativt samarbejde, dataanalyse eller forretningsudvikling, så har vi en digital hammer eller skruetrækker, der kan løse dit problem.
Det første must-have tool på listen er Miro. I sin essens er Miro en platform til online whiteboards, der gør det let og elegant at idé- og konceptudvikle via det smarte internet. Man kan både arbejde synkront og bruge værktøjet til brainstorms og workshops, eller man kan arbejde asynkront på konceptualisering, roadmaps og visuel mapping af komplekse processer. Det er altså lidt af en digital schweizerkniv, vi har med at gøre her.
Miro giver brugeren lige præcis det, som vedkommende har behov for - og det er der ikke mange andre tools, der kan.
Miro giver de samme friheder og det samme blanke canvas som et fysisk whiteboard, men det tilføjer et lag af effektivitet med dets mange gode templates og sharing options. Og så giver det bedre muligheder for co-design med mange deltagere, da alle bedre kan byde ind, end når der kun er én, der står ved tavlen med en tusch.
“Miro er en enormt alsidig platform. Ligegyldigt om man skal sammensætte og facilitere en workshop, samle og kondensere insights, konceptualisere og wireframe eller noget helt syvende, så har Miro værktøjerne til at supportere det. Det giver brugeren lige præcis det, som han/hun har behov for - og det er der ikke mange andre tools, der kan. Og så har det selvfølgelig været ekstra anvendeligt under coronakrisen, hvor de fysiske workshops og møder er blevet erstattet af virtuelle.
Et helt konkret eksempel på Miros anvendelighed kommer fra vores arbejde med Arlas nye værktøj til madplanlægning. I den proces har Miro været teamets go-to-tool til både research, ideation og konceptualisering. På den måde kunne relevante findings fra researchen deles og diskuteres direkte med kunden, og teamet kunne se hele designprocessen fra strategi til eksekvering på én og samme platform, hvilket hele tiden sikrer en fælles forståelse og et fælles ståsted.”
Mirlo Frej Richart Vigh, UX Consultant
Hvis man stikker hovedet ind til en gruppe digitale designere og spørger, hvilket tool de mindst kan undvære i dag, så skriger de i kor: “FIGMA!” Okay okay, det er måske ikke helt rigtigt. Der er vist stadig dem, der sværger usvigeligt til Sketch og Photoshop. Der fig du ma… Ikke desto mindre er Figma kommet helt til tops på listen de seneste år på grund af dets unikke muligheder for kollaborativt design.
Figma gør det ekstremt nemt at inddrage flere personer og opsamle inputs og feedback under selve tilblivelsen af designet
Figma er et fremragende vektorbaseret design og prototype-værktøj. Det har egentlig været på markedet i en del år efterhånden, men det er først for nyligt blevet en af de mest populære piger i design-klassen. Det skyldes i særdeleshed, at man har fået rettet op på nogle af de bugs og børnefejl, der tidligere var i programmet. Figma adskiller sig fra det ellers også populære Sketch ved at være langt mere samarbejdsvenligt. Det er nemlig en webbaseret software, der gør det muligt for flere personer at arbejde på det samme projekt med opdateringer i realtid - ligesom du kender det fra Google Docs.
“De kollaborative muligheder i Figma er en game-changer for et bureau som vores, hvor vi ofte er flere designere, som arbejder sammen på større projekter. Figma har fuldstændig fjernet det besvær, som vi tidligere har haft med at dele store designfiler og sikre, at alt er synkroniseret og helt up-to-date. Det webbaserede format gør det samtidig muligt for os at dele designprocessen med alle interessenter, såsom projektledere, udviklere og kunder, som kan følge med i arbejdet og kommentere undervejs. Den øgede tilgængelighed gør det altså ekstremt nemt at inddrage flere personer og opsamle inputs og feedback under selve tilblivelsen af designet.
Samtidig er Figma også et godt værktøj til at skabe relativt detaljerede prototyper. Det gør det meget lettere at formidle et design, fordi man kan simulere hele flows og interaktioner på en meget konkret og visuel måde. Førhen har man skullet skifte software for at håndtere den del af designprocessen, men i Figma er det muligt at holde det hele samlet.”
Nicklas Alejandro, Senior Digital Designer
Der findes vist meget få projektledere, marketingkoordinatorer og SoMe Managers, der ikke har prøvet at lave en kvartalsplan eller en content-kalender i Excel. Det er da også dejligt struktureret med alle dets flotte rækker og kolonner, men i realiteten er det jo et matematikprogram, så det er da en smule besynderligt, at så mange humanister har fundet vej dertil? Ikke desto mindre er Excel og Google Sheets fortsat go-to-programmerne for enhver velorganiseret kassetænker, der gerne vil skabe et effektivt overblik over sit projekt. Og særligt Google Sheets, som opdaterer i realtid, er også meget effektivt til deling på tværs af interessenter.
Airtable er et smart værktøj til organisering, der sikrer dig et solidt visuelt overblik og altid er up-to-date
Men hvad hvis det lige skal være en tand vildere? Hvad hvis man gerne vil have data fra sine andre tools ind i et spredsheet og have flere muligheder for delegering af opgaver? Lad os præsentere: Airtable. Et fleksibelt tool, der er halvt spreadsheet, halvt database, og som indeholder en lang liste af gode templates til alt fra eventplanlægning og brugerundersøgelser til campaign tracking og bug reports. Og med masser af muligheder for brugertilpasning og integration af dine andre tools.
“Airtable er et smart værktøj til enhver form for organisering, der gør det let og overskueligt at planlægge projekter, og som samtidig sikrer dig et solidt visuelt overblik, der altid er up-to-date. Det kan for eksempel være til content-kalendere for sociale medier, hvor der typisk planlægges indhold flere måneder frem med forskellige stakeholders.
Sådanne content-kalendere er et must i vores SoMe-arbejde med kunderne. Vi bruger dem som et dynamisk redskab, hvor det er meget vigtigt, at både vi og kunden kan redigere og kommentere på indholdet i realtid, så alt kan afstemmes. På den måde har alle et fuldt overblik over hver måneds og hver uges organiske og annoncerede indhold, så vi og kunden har hånd i hanke med tidspunkter, målgrupper og priser - både for hvert enkelt opslag og akkumuleret.”
Lærke Lie Pedersen, SoMe & Content Consultant
Jeff Bezos har et citat, som enhver kæk, blåskjortet konsulent (inklusiv os selv) har taget æren for mindst 100 gange det seneste år: “Mennesker har en glubende appetit for at finde en bedre vej, og gårsdagens ‘wow’ bliver hurtigt nutidens ‘normal’.” I forlængelse af det har den kære Jeff også sagt, at man hele tiden skal læne sig mod fremtiden og finde ud af, hvordan man vil agere, når verden ændrer sig omkring en selv. Det er åbenbart sådan, man bliver verdens rigeste person. Good to know.
En top-effektiv måde at bringe lidt fremtidsmagi ind i et nutidigt workshop-lokale
Hvis man gerne vil abe Bezos efter og komme på forkant med fremtiden, så hjælper det gevaldigt at arbejde systematisk med at spotte de trend-krusninger, der opstår længe før mega-bevægelser som bæredygtighed, automatisering og omnichannel bliver allemandseje. Og det er lige præcis, hvad du kan med TrendWatchings simple, men ret geniale, værktøj Consumer Trend Canvas.
“Consumer Trend Canvas er nok mere et framework end et egentligt ‘tool’, men det er alligevel meget konkret og usædvanligt anvendeligt. Med fem simple skridt går man fra at spotte en trend til at forstå det grundlæggende menneskelige behov, der er den egentlige bevæggrund for tendensens udbredelse. Og det behov kan være ganske afgørende i processen mod at identificere, hvilke muligheder det medfører for dine kunder og din forretning.
Som alle andre gode værktøjer kræver det lige et par runder og lidt tålmodighed, før man bliver fortrolig med modellen, men så er det til gengæld også en top-effektiv måde at bringe lidt fremtidsmagi ind i et nutidigt workshop-lokale. Og så passer frameworket endda også som fod i hose med Miro og dets skabelonbaserede opbygning.”
Jeppe Ank Bach Jørgensen, Marketing Coordinator
De fleste ved vist, at dataanalytikere og Google-programmer er et match på linje med legendariske par som Ross og Rachel, Trump og Twitter eller sovs og kartofler. Google er da også en partner med nærmest uimodståelig data-appeal: Analytics, Tag Manager, Optimize, BigQuery, Data Studio - and the list goes on.
Google Data Studio gør det nemmere for os dataanalytikere at fremhæve specifik data og fortælle den rette historie med dataen
Det er alle vigtige tools for enhver data-jæger med respekt for sig selv, men hvis vi alligevel skal udpege ét, der er afgørende for hele faggruppen og på tværs af organisationen, så er Data Studio et godt bud. Data Studio er et fremragende tool til visualisering, monitorering og analyse af data, og de features giver reel mulighed for at kunne træffe faktiske, datadrevne beslutninger, der kan drive din forretning fremad.
“Med et tool som Google Data Studio bliver det nemmere for os dataanalytikere at fremhæve specifik data og fortælle den rette historie med dataen, hvilket er afgørende for at fremme forståelsen af analyserne både for andre faggruppe-folk og for eksterne stakeholders. I et agilt setup kan Data Studio nemt og effektivt benyttes til tests, Proof of Concept og levering af de nødvendige insights for beslutningstagen og videreudvikling af dashboards.”
Morten Hamburger, Insights & Analytics Consultant
Frontend-udviklere er nok blandt de faggrupper, der bruger flest digitale værktøjer overhovedet. VS Code, SourceTree, MDN Web Docs, Browserstack, GitHub, Squoosh, Node.js og NPM er blot toppen af frontendernes tool-bjerg. Ja, de har sågar mindre tools til at servicere deres større tools! Og så er alt selvfølgelig integreret på kryds og tværs - lidt ligesom hvis du tog alle værktøjerne i din værktøjskasse og bandt dem sammen med gaffa… bare meget mere brugbart.
Med CanIUse.com kan vi lynhurtigt se, om kundens krav til funktionalitet matcher med deres krav til browser-understøttelse
Med det enorme antal tools på web-platformen følger et lige så enormt antal af funktionaliteter og API’er (lad os spare dig for en Google-søgning: Application Programming Interface). Derfor skal man have et ualmindeligt godt falkeblik for nye teknologier og nørdede tweets, hvis man skal have det fulde overblik over nuværende samt kommende funktionaliteter på tværs af alle browsere. Heldigvis har frontenderne også et tool til den sag!
“CanIUse.com er et simpelt men uundværligt web-tool, der fungerer som et slags opslagsværk, hvor vi frontendere kan tjekke, hvilke funktionaliteter og API’er der understøttes af de forskellige browsere lige nu. Det er vigtigt, når man arbejder på flere forskellige projekter med vidt forskellige forventninger og krav. Med CanIUse.com kan vi lynhurtigt se, om kundens krav til funktionalitet matcher med deres krav til browser-understøttelse og dermed udfordre dem på begge dele, hvis det er nødvendigt.
Desuden hjælper CanIUse.com os også, når vi skal estimere tiden til at udvikle en feature, da vi kan få en indikation af, om featuren er understøttet i de browsere, der skal supporteres på det givne projekt. Så ved vi nemlig, om vi skal afsætte tid til at bygge et fallback eller benytte et polyfill, således at det virker i ældre browsere. Det er CanIUse.com det eneste tool på markedet, der kan, og derfor er det ganske uundværligt for os.”
Poul Holger Hansen, Frontend Developer
Fælles for de værktøjer, vi har udpeget i artiklen her, er det, at de er afgørende for produktiviteten både for den enkelte medarbejder og for faggruppen som helhed. Nogle endda også på tværs af faggrupper. Det er digitale tools, der optimerer arbejdsflowet på de interne teams og dermed bidrager til at skabe de organisatoriske rammer for hver faggruppes arbejde.
Det er netop tools som disse, der gør remote arbejde mere tilgængeligt og gnidningsfrit, da de sætter medarbejderne i stand til at udføre deres opgaver bedst muligt og samtidigt muliggør opdateringer i realtid og konstant kommunikation med alle relevante parter. Restriktionerne ved tid og i særdeleshed rum bliver altså stort set elimineret med værktøjer som disse.
Hvis det skulle ske, at du finder en knast på dit digitale projekt, så tør vi næsten godt garantere, at der findes en digital høvl derude, der kan klare den sag. Og det gælder, uanset om du skal have den store sav frem tidligt i processen, eller fil og sandpapir til den sidste finpudsning. Værktøjskassen er nærmest uendeligt dyb, men vi håber at de seks tools vi har fundet frem til dig her, kan hjælpe dig med at sætte ekstra skub i dine digitale drømme - hvad end det er hjemmefra eller på kontoret.