Skip to content

Det digitale skrivebord: Clean up your mess

Sommeren er nu officielt forbi, og det samme er tilsyneladende det indian summer-vejr, der for en stund vimsede drilsk forbi udenfor uden at skele til, at hverdagen igen har meldt sin ankomst. De fleste er nemlig tilbage fra sommerferie med (semi-)fulde batterier. I bedste back to school-ånd kan vi her hos Knowit Experience godt lide at starte med orden i sagerne: Spidsede blyanter, blanke notesbøger og tomme brevbakker. Et rent skrivebord - både mentalt, digitalt og fysisk - er nemlig det bedste udgangspunkt for at skabe noget, uanset dit fagområde. Så læs med her, når vi guider dig til din back-to-school-rengøring. Ready, set, CLEAN!

1-Oct-19-2021-10-13-32-62-PM

Har du t(j)ech på microservices?

Hvis du er tech-typen, ved du om nogen, hvor stor værdi, orden kan give. For eksempel i form af microservices. Microservices er både afhængige af orden og systematik i form af strukturerede data, men skaber samtidig en effektiv, decentral og smidig teknisk organisation, som lynhurtigt kan implementere nye løsninger.

For et par somre siden skrev Martin Brogaard om, hvorfor microservices er nøglen til fremtiden. Og det mener vi stadig, at de er. Men inden du trykker Ctrl+Alt+Delete, skal du selvfølgelig overveje, om jeres organisation er moden til microservices. Du kan for eksempel starte her: Seks fordele og fire ulemper ved microservicearkitektur.

“Mit tech-hjerte har længe banket for fidusen ved microservices, gladere udviklere og friheden til at vælge teknologi, der passer til det specifikke behov. Men at microservices i den grad åbner op for innovation og nye forretningsmuligheder er virkelig en positiv overraskelse for forretningshjernen.” – Martin Brogaard, Technology & Operations Director


2-Oct-19-2021-10-13-33-17-PM

Støv dit brand af

Kender du det, at den halvårlige oprydning i klædeskabet kan få dig til at se med helt nye øjne på de træfsikre klassikere? Alt imens du nyder al luften omkring bøjlerne og på hylderne? På samme måde kan sensommerens mentale rengøring føre til en fornyet bevidsthed om, hvad der udgør - eller bør udgøre - kernen i jeres brand. Der kommer hele tiden nye trends og innovationer til, og derfor er det alfa og omega at tilpasse sit brand markedets udvikling. Måske skal I endda genoverveje jeres position i markedet?

Men det hører vel efterhånden til sjældenhederne at overhøre marketingafdelingens diskussion om ‘vision, mission og purpose’ uden også at opfange de frustrerede gisp, der ledsager den. For det er lige så svært at definere, hvad ens brand ikke skal være, som det er at skille sig af med den-gamle-men-lidt-for-lille yndlingsskjorte.

“Jeg tror, mit bedste råd i en brandmæssig-brydningstid må være at turde at skære fra og sige ‘det skal vi ikke’. Selvfølgelig er der nogle digitale landvindinger og muligheder for at interagere med brugeren, som de færreste brands kan sidde overhørig uden at blive en gevaldig skuffelse for dagens forvante forbruger. Men en repositionering eller opdatering til nye tider kan lige så vel handle om at finde tilbage til kernen af jeres produkt, jeres målgruppe og jeres value proposition og fortælle det på nye måder, som det kan handle om et misforstået behov for at fylde mere på.”  – Stine Skovgaard, Content Producer

Hvis I vælger at kaste jer over en tiltrængt afstøvning af jeres brand, så er her en række dos and donts. Good luck.

 

3-4

Data overwhelmed

Vi drukner i data. Uanset om det er vores private smartphone, der konstant minder os om, hvor meget skærmtid vi har haft, eller når vi i vores forretning pludselig har gjort alle vores produkter internet-enabled. Data er godt, men ekstra mange af dem er ikke nødvendigvis ekstra godt.

Hvis du arbejder med data – eller skal præsentere data i en eller anden form – er det derfor oplagt at bruge lidt energi på at rydde op: Find og fremhæv de allermest relevante punkter. Heldigvis for dig er én af tidens største data-trends netop at fortælle overskuelige historier med dine data. Det gør du sådan her.

“Når vi præsenterer data, kan det virke uoverskueligt at kræve, at modtageren lige skal tænke sig om en ekstra gang. I en præsentationssammenhæng er det vores opgave at hjælpe publikum med at tage det væsentligste med sig. Det kan vi kun gøre ved at tage stilling til vores data. Ved at reducere datamængden taber du ikke publikums interesse, men kan i stedet fokusere på at fortælle en historie med data, der fanger fremfor at forvirre. Det gør, at du og publikum går derfra med den samme konklusion, ligesom det gør dit arbejde lettere, når du for eksempel skal sikre buy-in til en god sag eller et projekt.”  – Thomas Bonde, Senior Digital Designer

 

4-4

Less is always more

Vi bliver lidt i samme boldgade. Det er nemlig ikke kun, når det kommer til data, at ‘less is more’. Et minimalistisk design hitter stadig på designscenen - og med god grund. For ligesom vi mennesker ikke er gode til at kapere for mange data på én gang, bliver vi også hurtigt overvældet af indtryk, hvis der er for mange visuelle detaljer, vi skal forholde os til.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal designe less rather than more uden at gå på kompromis med de lækre, visuelle features, så får du her fem designtrends, der hitter i 2019.

“Minimalistisk design er for mig en disciplin, der tager afsæt i begrebet “less is more”. Godt, gedigent design handler nemlig i høj grad om fravalg, mere end det handler om tilvalg. For mange kan minimalistisk design se banalt ud, men som designer ved jeg, hvor svært det er at ramme den helt rigtige balance af detaljer og samtidig skabe et fyldestgørende og brugervenligt interface.” – Mathilde Wester, Digital designer

 

5-2

Kom rydeligt fra start med UX-debt

Du har sikkert hørt, at det er nemmere at holde rent end at gøre rent. Det kunne passende blive dit UX-oprydningsmantra. For ligesom på tech-siden kan lidt for mange agile UX-beslutninger, MVP’er og deployments resultere i UX debt - altså hackede løsninger, UI-elementer, der er lidt flossede i kanterne, eller microcopy, der gemmer sig rundt omkring på siden og bærer lidt for meget præg af at være navngivet af en udvikler.

At rydde op i den slags på bagkant kan være temmelig langsommeligt og dyrt. Teamet skal arbejde sig ind i projektet på ny, lokalisere de halvfærdige løsninger, debugge og måske endda omskrive kode andre steder. Vi foreslår at komme godt - og ryddeligt - fra start - og at gribe en eventuel oprydning rigtigt an.

"Prioritering er i virkeligheden nøglen til at få ryddet op. Hvis du først er der, hvor det skal have den helt store tur, er det nødvendigt at vælge det hjørne at starte i, der giver allermest værdi. Og i processen med at undgå at komme dertil, hvor du skal gøre hovedrent, er pragmatisme nok dit vigtigste våben - at finde den fine balance mellem at være den, der lukker ned, eller den, der åbner op."  Helle Jensen, Lead UX Consultant, Team Lead